Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Kommuneplan 2025

Kommune – Kommuneplan 2025
Vedr. vejreservation øst om Gl. Egå / forlængelse af Mejlbyvej

Høringssvar til Aarhus Kommune – Kommuneplan 2025
 Vedr. vejreservation øst om Gl. Egå / forlængelse af Mejlbyvej
Som borger i Gl. Egå vil jeg gerne afgive høringssvar til Kommuneplan 2025.
Trafikbehov på Mejlbyvej
Jeg bakker op om, at der skal findes en løsning på de nuværende trafikproblemer på Mejlbyvej. Trafikafviklingen er i dag en udfordring, og det er vigtigt, at kommunen håndterer den stigende belastning.
Støj og boligkvalitet
Den foreslåede linjeføring af den planlagte omfartsvej øst om Gl. Egå ligger meget tæt på boligerne i det østlige Gl. Egå. En ny storvej med vil uundgåeligt medføre væsentlig støjpåvirkning for hele området og forringe boligkvaliteten.
Uhensigtsmæssig linjeføring mod Egå Havvej
Omfartsvejen er linjeført til at ende i lyskrydset ved Egå Havvej, som er en vigtig skolevej. Det er uhensigtsmæssigt, da det vil øge trafikbelastningen i et område, hvor mange børn færdes dagligt, og hvor trafiksikkerheden bør prioriteres højt.
Alternativer og afværge
Der er ikke fremlagt konkrete støjberegninger eller isolinjekort for vejreservationen. Borgerne bør have adgang til dokumentation, der viser påvirkningen af boligområderne samt en vurdering af mulige afværgeforanstaltninger som f.eks. støjvolde, hegn, hastighedsnedsættelse mvh.
Mulighed for byudvikling
Hvis der anlægges en ny omfartsvej øst om Gl. Egå, bør projektet ikke alene ses som et vejanlæg, men som en mulighed for helhedsorienteret byudvikling.
Det indebærer, at der samtidig med vejen planlægges:
• Støjbeskyttelse i form af volde, skærme og støjreducerende belægning.
• Grønne korridorer og rekreative arealer mellem vej og boliger, så vejen ikke opleves som en hård barriere, men som en afgrænset kant mellem by og landskab.
• Mulighed for at skabe nye bolig- eller erhvervsområder, der kan udnytte den forbedrede tilgængelighed, men uden at gå på kompromis med de eksisterende boligkvaliteter.
• Bedre cykel- og gangforbindelser langs vejen, så området samlet set bliver mere tilgængeligt og sammenhængende.
Med en sådan tilgang kan vejen indgå som en del af en positiv udvikling af Gl. Egå, i stedet for blot at blive opfattet som en kilde til støj og forringet boligkvalitet.
Opfordring
Jeg opfordrer kommunen til at undersøge alternative linjeføringer, som i højere grad tager hensyn til boligområderne og skoleveje. Hvis vejen fastholdes tæt på Gl. Egå, bør der indarbejdes stærke afværgetiltag såsom støjvolde, skærme, støjreducerende asfalt og eventuelle hastighedsbegrænsninger.

Jeg anerkender, at der er behov for at se på trafikafviklingen fra motorvejen til Aarhus, som i dag går gennem Gl. Egå via Mejlbyvej. En velovervejet løsning kan være med til at aflaste byen. Men i den foreliggende plan er omfartsvejen tegnet ind meget tæt op ad byen, hvilket giver anledning til væsentlige bekymringer vedrørende støj i området.

Støj og nærhed til byen
Den foreslåede linjeføring ligger så tæt på Gl. Egå, at den østlige del af byen vil opleve en markant øget støjbelastning sammenlignet med byens påvirkning af støj fra den nuværende trafik via Mejlbyvej (40–50 km/t). En vej med 80 km/t i umiddelbar nærhed af byen vil forringe livskvaliteten for beboerne og gøre området mindre attraktivt som boligområde.

Det bør derfor være et grundlæggende princip, at der ved etablering af en eventuel omfartsvej ikke accepteres øget støj. Dette kan bl.a. sikres ved:
- at linjeføringen rykkes længere væk fra byen
- at hastigheden sænkes til under 80 km/t
- at der efter behov suppleres med støjreducerende tiltag, f.eks. støjvold.

En idé kunne være at benytte omfartsvejen som en adgangsvej til byudvikling fra omfartsvejen og ind mod Gl. Egå. Et byudviklingsområde kan indeholde både erhverv mod vejen, boliger og et grønt bælte, således at støj mindskes, og Gl. Egå’s karakteristika bevares. Ligeledes vil et byudviklingsområde kunne være med til at finansiere omfartsvejen og supplerende støjreducerende tiltag.

Trafiksikkerhed og skolevej
Linjeføringen er i forslaget koblet på ved Grenåvej, som er Gl. Egå’s eneste skolevej for cyklende børn. En omfartsvej ført hertil vil øge trafikmængden og skabe en mere usikker og utryg skolevej, hvilket er bekymrende for børns sikkerhed og mobilitet i området.

For at sikre et trygt og sikkert bymiljø bør linjeføringen revurderes og rykkes længere mod nord. Dette vil mindske støjgenerne og samtidig bevare en sikker skolevej for områdets børn.

Afsluttende bemærkning
Da Aarhus Kommune ønsker at tiltrække og fastholde børnefamilier samt skabe attraktive boligområder, er det afgørende, at trafikale løsninger planlægges med omtanke for både støj, byudvikling og trafiksikkerhed. Den nuværende placering af omfartsvejen lever ikke op til disse hensyn og bør derfor justeres.

Mvh
Lotte Cassøe Bertelsen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Lotte Cassøe Bertelsen

Indsendt

14/09/2025 12:23

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS5238329

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Kommuneplan
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1175

Kontakt

Simon Detjen Schmidt
Projektleder
Tlf. 29209667

Aarhus Kommune 
Teknik og Miljø
Bystrategi, Kommuneplanafdelingen.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om Kommuneplan 2025 Klik her 

Du kan også se gældende kommuneplan - klik her 

Planstrategi 2023 er den politiske strategi forud for Kommuneplan 2025 - se Planstrategi 2023 - klik her.