Høringssvar til Kommuneplan 2025 og DSB ejendomsudviklings byudviklingsprojekt Banekvarterne i Århus Å-dal
Mit fulde høringssvar er vedhæftet som pdf-fil ( lykkedes ikke første gang )
Her kommer høringssvaret ( uden kort bilag ):
DSB Ejendomsudvikling præsenterede deres idéforslag BANEKVARTERNE på Langenæs Kulturfestival fredag 12.09.2025.
Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs ( FoLF ) stod for arrangementet.
Jeg fremsender hermed mit indlæg på dette møde som høringssvar. Jeg var i samarbejde med FoLF pennefører for Lokalsamfundsbeskrivelse for Langenæs i 2019.
Mit udgangspunkt er fortsat HVAD VIL VI og HVAD GØR Vi på Langenæs fra lokalsamfunds-beskrivelsen.
De trafikale udfordringer på Langenæs Langenæs er bykvarter omgivet af store trafik-årer - med få ind- og udkørsler Det betyder: - ekstra kørsel rundt om Langenæs for at komme IND på Langenæs - ekstra intern kørsel på Langenæs for at komme “helt hjem” til sin bolig Det vil vi - og det arbejder vi på - i forhold til de trafikale forhold på Langenæs - øget trafiksikkerhed og ingen “smutveje” gennem Langenæs ( 40 km zone har positiv effekt ) - forbedrede forhold for de bløde trafikanter på Langenæs - mindre ( og ikke øget ) luftforurening og støj fra biler på Langenæs
- og INGEN byfortætning på Langenæs
Vi føler os omsluttet af og “lukket inde” af stærkt trafikerede veje. Der er ikke mange UD- eller INDgange - og KUN et lyskryds. Det gælder for ALLE trafikanter / gående, cyklende og bilister.
DERFOR er vi meget FØLSOMME i forhold til trafikale ændringer på og omkring Langenæs
- Marselisborg-tunnellen - både under de 7-10 års anlægarbejde og når den står færdig - Banekvarteret - især med udbygningen langs Augustenborggade som ikke pt. er del af kommuneplan 2025
Følgende er mit personlig indlæg
Byfortætning med et nyt Banekvarter i banegraven
Når man som jeg bor på Langenæs kombineret med en kolonihave i HF Fritiden, så sætter man utrolig meget stor pris på nærheden til og brugen af BYENS GRØNNE LUNGE, Århus Ådal - og dermed også det særlige byrum banegraven, som kan opleves fra Ringgadebroen. Brabrandstien fører mig helt ind i centrum - i BYENS GRØNNE LUNGE.
Og vi - der bor på Langenæs og i Århus C - har brug for denne grønne landskabs-korridor med ren luft ind i vores midtby.
Ejendomsudvikling præsenterede deres idéforslag BANEKVARTERNE på Langenæs Kulturfestival fredag 12.09.2025.
Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs ( FoLF ) stod for arrangementet.
Jeg fremsender hermed mit indlæg på dette møde som høringssvar. Jeg var i samarbejde med FoLF pennefører for Lokalsamfundsbeskrivelse for Langenæs i 2019.
Mit udgangspunkt er fortsat HVAD VIL VI og HVAD GØR Vi på Langenæs fra lokalsamfunds-beskrivelsen.
De trafikale udfordringer på Langenæs Langenæs er bykvarter omgivet af store trafik-årer - med få ind- og udkørsler Det betyder: - ekstra kørsel rundt om Langenæs for at komme IND på Langenæs - ekstra intern kørsel på Langenæs for at komme “helt hjem” til sin bolig Det vil vi - og det arbejder vi på - i forhold til de trafikale forhold på Langenæs - øget trafiksikkerhed og ingen “smutveje” gennem Langenæs ( 40 km zone har positiv effekt ) - forbedrede forhold for de bløde trafikanter på Langenæs - mindre ( og ikke øget ) luftforurening og støj fra biler på Langenæs
- og INGEN byfortætning på Langenæs
Vi føler os omsluttet af og “lukket inde” af stærkt trafikerede veje. Der er ikke mange UD- eller INDgange - og KUN et lyskryds. Det gælder for ALLE trafikanter / gående, cyklende og bilister.
DERFOR er vi meget FØLSOMME i forhold til trafikale ændringer på og omkring Langenæs
- Marselisborg-tunnellen - både under de 7-10 års anlægarbejde og når den står færdig - Banekvarteret - især med udbygningen langs Augustenborggade som ikke pt. er del af kommuneplan 2025
Følgende er mit personlig indlæg
Byfortætning med et nyt Banekvarter i banegraven
Når man som jeg bor på Langenæs kombineret med en kolonihave i HF Fritiden, så sætter man utrolig meget stor pris på nærheden til og brugen af BYENS GRØNNE LUNGE, Århus Ådal - og dermed også det særlige byrum banegraven, som kan opleves fra Ringgadebroen. Brabrandstien fører mig helt ind i centrum - i BYENS GRØNNE LUNGE.
Og vi - der bor på Langenæs og i Århus C - har brug for denne grønne landskabs-korridor med ren luft ind i vores midtby.
2 KORT
BYENS GRØNNNE LUNGE / Århus Ådal, byens terræn og jernbaneterræn
BYENS GRØNNNE LUNGE / Århus Ådal, byens kant og ådalens kolonihaver
Frirummene omkring Århus Å har i mange år været bebyggede i den indre by.
2 KORT
BYENS GRØNNNE LUNGE / Århus Ådal, byens kant og nye bydele 2025
BYENS GRØNNNE LUNGE / Århus Ådal + instutioner, kultur, parker og idrætsanlæg
I løbet af de sidste 15 år er åens frirum blevet tæt bebygget på de tidligere Godsbanearealer - helt frem til Ringgade-broen.
KORT
BYENS GRØNNNE LUNGE / Århus Ådal med DSB´s forslag til byudvikling på jernbaneterræn
Og nu peger Banekvarters-projektet på en øget by-tætning i landskabskorridoren med dens uerstattelige blå og grønne værdier.
En by-fortætning i BYENS GRØNNE LUNGE.
En by-fortætning med stærkt udfordret og uafklaret trafikafvikling.
OG jeg spørger først - som beboer på Langenæs - HVORFOR og FOR HVEM skal der bygges ?
Og HVORFOR skal der bygges ? Og HVOR MEGET skal der bygges HVOR ?
Og jeg spørger HVEM stiller betingelserne vores bys udvikling ?
Jeg håber, at svaret er, at det er Århus Kommune og Byrådet, som sætter rammerne for vores bys udvikling - til vores alles fælles bedste.
Og at Århus Kommune og Byrådet vil leve op til deres visioner om helhedstænkning i deres handlerplaner: Mobilitetsplan / Grøn plan / Blå plan.
Og at Århus Kommune og Byrådet vil værne om BYENS uerstattelige GRØNNE LUNGE.