Trods små 600 høringssvar til Helhedsplanen, svar der alle råder Kommunen fra at bygge på Østergårdstoften i Hjortshøj, og som alle bærer gode argumenter for at planlægge på en anden måde, er kursen ikke blevet ændret det mindste.
På ganske kort sigt vil en eventuel bebyggelse på Østergårdstoftet øjeblikkeligt smadre noget smukt, som mange har bygget op gennem mange år. Det drejer sig om Høsteriet og en stor del af Andelssamfundets aktiviteter, blandt andet det store Grøntsagsfællesskab, der bliver besværlig- eller umuliggjort. Mange har talt og skrevet om dette gennem længere tid; jeg har selv forsøgt at se det fra forskellige vinkler, talt med flere af de involverede parter, deltaget i møder om emnet og må konkludere at jeg slet ikke se at det kan undgå at være altødelæggende for de nuværende aktiviteter.
På længere sigt vil en udbygning af Østergårdstoften ødelægge flere af de andre planer, som Kommunen fremlægger i Helhedsplanen. Østergårdstoften er lige nu en skolevej for cyklende børn, der for at komme i skole skal ned til vores flotte cykelbro for enden af vejen. Som situationen er nu, bliver der ofte skrevet opslag i vores lokale Facebook-gruppe om farlige situationer og møder mellem bilister og cyklende børn. Med en drastisk forøgelse af biltrafikken, vil disse forhold kun blive værre. De mange flere bilister SKAL ned ad Østergårdstoften og ad Hjortshøj Møllevej ned mod byen. Og her opstår det næste problem:
I Helhedsplanen er der brugt mange tanker på at få trafikken væk fra midtbyen (og tak for det), men med så stor en ny flok beboere = bilister, kan vi godt skyde en hvid pil efter at den plan har nogen effekt. Også selvom det noget desperate forslag om at køre Hjortshøj Møllevej igennem FDF's grund for at lede trafikken i en anden retning, skulle blive til noget.
Der er masser af andre muligheder for at bygge nyt på en smartere måde i Hjortshøj. Blandt andet er et større (ganske vist privat) projekt ved Sastrupvej/Mejlbyvej for nylig blevet offentliggjort. Hvis Aarhus Kommune virkelig gerne vil have mulighed for at lade en større flok borgere flytte til Hjortshøj, er dette jo et projekt, det er oplagt at give en god opmærksomhed. Længere nordpå er der også nogle områder, der er særdeles velegnede til mere beboelse, og endelig er der også området ved Kirstinelund, der også er med i planerne. Alle disse områder er langt bedre tilgængelige for bilister, der benytter de store veje og de fine planer med at få færre biler i midten af Hjortshøj vil på den måde nemmere kunne gennemføres.