Jeg skriver for at modsige forslaget om at inddrage Skæring Nord i Kommuneplan 2025, som Tækker Group har foreslået. Jeg støtter til fulde høringssvaret indgivet af Skæring Fællesråd, og vil supplere med:
-Natur og klima kræver helhedstænkning og ambitioner
Danmark og Aarhus har forpligtet sig til at styrke naturen og reducere CO₂ udslip frem mod 2030. Aarhus Kommunes egen naturplan lægger vægt på mere biodiversitet, sammenhængende naturområder og skovrejsning. At bygge på Skæring Nord vil gøre det modsatte: vi mister grønne kiler, presser dyreliv og øger trafikken. Det harmonerer hverken med statens mål eller kommunens ambitioner som grøn foregangskommune. Hvis en ændring af kommunalplanen overvejes, burde det tværtimod være for at undersøge, om området kan integreres i Natur 2030-planen, hvor det faktisk kunne fremme biodiversitet, grønne korridorer, rekreative værdier og langsigtede naturmål.
-Ændringer kræver dokumentation, ikke påstande
En evt. ændring af kommuneplan af et område tæt ved kyst, natur og åbent land, kræver en grundig miljøvurdering. Det betyder, at man skal undersøge, hvordan evt. byggeri påvirker natur, grundvand, landskab og trafik – og desuden give borgerne reel mulighed for at blive hørt. Skæring Nord ligger inden for kystnærhedszonen. Ifølge planloven gælder her særlige regler: nyt byggeri eller byudvikling tæt på kysten kræver en meget klar og veldokumenteret begrundelse for, hvorfor det absolut skal placeres netop dér – og hvorfor det ikke kan flyttes længere væk fra kysten. En sådan begrundelse er heller ikke fremlagt i Tækkers høringssvar, som primært er påstande uden dokumentation. Det kan og må ikke erstatte den grundige proces, som planloven og miljøvurderingsloven kræver.
-Trafik og klima hænger sammen
Tækkers forslag om veje og bilforbindelser er mangelfuldt. Flere biler og mere trafik vil stå i direkte modsætning til byrådets målsætninger om at reducere CO₂-udslip, fremme kollektiv transport og styrke cyklisme. Høringssvaret indeholder ikke dokumentation for, hvordan de foreslåede tiltag understøtter Aarhus’ klimamål for 2030. Desuden tager forslaget ikke højde for konsekvenser for lokal luftkvalitet, støj, påvirkning af dyreliv og det harmonerer ikke med kommunens ambition om at være en grøn foregangskommune.