Forslag til Kommuneplan 2025
Egå Møllevej den mest meningsfulde landsby version 2.0
Indledningsvis skal det bemærkes, at dette høringsforslag er en viderebearbejdelse af det oplæg, vi indsendte til Planstrategi 2023. Vi tillader os nu at genindsende projektet i en justeret form til Kommuneplan 2025, hvor de bemærkninger og spørgsmål, Aarhus Kommune har rejst undervejs – særligt i forlængelse af Bilag 6: Besvarelse af indkomne arealønsker – er adresseret og dokumenteret (bilag side 55 -58 Pouls Schmiths juridiske vurdering her for)
Projektets ambition, grundidé og struktur er fortsat den samme, men vi har tilpasset og præciseret indholdet, så det tydeligere viser, hvordan Egå Møllevej kan bidrage positivt til kommuneplanens mål.
I den forbindelse vil vi gerne uddybe en vigtig præcisering: Der er tidligere indsendt et høringssvar af Landinspektørfirmaet LE34 A/S den 08/08/2025 (sagsnr. HS7410384) på vegne af matriklen Egå Møllevej 63, 8250 Egå, matr. nr. 11q, Skæring By, Egå – som ligger inden for det Grønne Danmarkskort. [REDIGERET AF AARHUS KOMMUNE, MTM: Tekst er fjernet på grund af GDPR-regler. Høringssvaret, der refereres til er trukket tilbage på opfordring af afsender af det pågældende høringssvar].
Vi vil derfor gerne tydeliggøre, at høringssvar sagsnr. HS7410384 ikke skal tages i betragtning. Alle lodsejere står bag Egå Møllevej-projektet fuldt og helt i den version, det hele tiden har haft – inklusiv de tilføjelser og uddybninger, det i dag indeholder. Det er denne samlede enhed og vision, der nu indsendes i nærværende høringssvar. Vi beklager den forvirring, som dette måtte have givet anledning til.
Samtidig gør den verdenssituation, som Danmark og resten af Europa i dag står i, den sociale bæredygtighedsdel af projektet endnu mere relevant. Veteranindsatsen er gennem de seneste år blevet bearbejdet i tæt samarbejde med Advisory Board, veteranorganisationer og vores nuværende forsvarsminister Troels Lund Poulsen, og den falder naturligt ind i Aarhus Kommunes rolle som Veteranby 2024. Det gør projektet både lokalt forankret og nationalt perspektivrigt.
Med dette høringsbidrag ønsker vi derfor at vise, hvordan de tidligere udfordringer ikke blot er håndteret, men kan vendes til en styrke – og hvordan projektet ikke er et postulat eller greenwashing, men en reel ambition om at skabe en meningsfuld landsby. En landsby, hvor natur, klima, social indsats og lokal forankring går op i en højere helhed, og hvor visionen er udviklet i tæt dialog med Aarhus Kommune, lodsejere og lokalsamfundet.
Når man i dag kører ud ad Grenåvej fra Egå Havvejkrydset mod Skæring Havvej, oplever man byens overgang til det åbne land mod vest. Her møder man de store marker og de brede ådale, der præger landskabet og samtidig adskiller Gammel Egå fra Skæring/Egå.
Egå Møllevej-projektet er tænkt som netop dette interface: en ny bydel, der graduerer sig ind i landskabet og forstærker oplevelsen af det store, åbne rum.
Projektet organiseres med grønne kiler, der fletter sig ind mellem bebyggelsen og trækker naturen helt frem i forgrunden. På den ene side af Egå Møllevej ligger de eksisterende parcel- og rækkehuse, mens den nye bydel på den anden side disponeres med lav bebyggelse og grønne kiler. På den måde bliver det en fingerstruktur, hvor by og landskab smelter sammen. Samtidig etableres Grønt Danmarkskort i området, og de store kig fra den eksisterende bebyggelse mod syd fastholdes. Det betyder, at både når man bevæger sig langs Egå Møllevej, eller når man som beboer bor på nordsiden, vil man fortsat opleve udsigten til natur og åbent landskab – men nu i en version, hvor naturen er genetableret i stedet for blot at være bar mark.
En vigtig del af grebet er også håndteringen af støj fra Grenåvej. I stedet for at etablere et egentligt støjhegn, som man kender det fra den modsatte side af Egå Møllevej, trækkes bebyggelsen længere ind på grunden, så boligerne friholdes fra støj. De mere belastede arealer langs vejen disponeres i stedet til cykelsti, grønne forbindelser og overgangszoner, der understøtter gradueringen fra by til landskab.
Det er vigtigt at tænke området som ét samlet greb og ikke opdele det i små bidder. Ambitionen om at skabe et grønt område, etablere grønne kiler, bidrage til Grønt Danmarkskort, afsætte jord til cykelsti og muliggøre en tunnel under Grenåvej kan kun realiseres på et stort sammenhængende område. Derfor skal udviklingen ske i samlet front – i tæt samarbejde mellem lodsejere, lokalbefolkning og kommune – på samme måde som man kender fra den model, der pt. arbejdes med i udviklingen af det store område på Pier 3 på Aarhus Ø.
1. Kystnærhedszonen, Grønt Danmarkskort og Den Grønne Trepart – fra udfordring til gevinst
– Med den juridiske vurdering fra bilag side 55 -58 fra Pouls Schmiths juridiske vurdering (12. september 2025 – vedlagt som bilag i høringssvaret her) er det præciseret, at der ikke er juridiske hindringer for Egå Møllevej. Tværtimod peges der på, at projektet imødekommer de krav, som lovgivningen stiller
– Projektet imødekommer planlovens krav til kystnærhed gennem kompakt disponering, placering bag eksisterende by og funktionel begrundelse (natur, klimatilpasning, veteranindsats).
– Bidrager aktivt til Grønt Danmarkskort ved at omlægge sprøjtet landbrugsjord til natur, biodiversitet og faunapassager.
– Understøtter Den Grønne Trepart gennem omlægning af intensiv landbrugsjord og lavbundsjorder. Egå Møllevej kan blive et demonstrationsprojekt, der omsætter trepartens mål til praksis.
2. Grønt Danmarkskort – styrkelse, ikke stopklods
– Projektet er ikke en barriere, men styrker kortets intention: sammenhæng, naturforbedring og offentlig adgang.
3. Kyststrategi og klimatilpasning
– Integrerer LAR, vådområder og klimatilpasning.
– Respekterer landskabets præmisser og understøtter kommende kyststrategi.
4. Social bæredygtighed og veteranindsats
– Forankret i Aarhus’ rolle som Veteranby 2024.
– Veteranindsats tænkt som epicenter for viden, rehabilitering og formidling – ikke værested, men aktiv del af bydelen.
5. Boligtyper, flyttekæder og bæredygtighed
– Variation fra førstegangskøbere til seniorer, med lokale fællesskaber og plads til børnehave, mikroplejehjem m.m.
– Udvikles i tæt samarbejde med kommune, specialister og lokalsamfund.
– Bæredygtig byggestil og tilgang er projektets DNA – miljø, social og økonomisk.
6. Netværk og nærvær / 15-minutters byen
– Samler Egå, Skæring og Hjortshøj på tværs af Grenåvej.
– Korte afstande til skole, sport, strand og letbane.
7. Mobilitet og infrastruktur
– Jordafståelse til cykelsti langs Egå Møllevej.
– Tunnel under Grenåvej.
– Ny akse: Lystrup letbanestop – Hjortshøjbroen – Skæring Strand.
– Understøtter kommunens mobilitetsplan 2024.
8. Arealets størrelse – fra udfordring til styrke
– Stort sammenhængende område gør det muligt at levere helhedsorienteret udvikling: natur, klimatilpasning, sociale funktioner og infrastruktur.
9. Lokal opbakning
– Skæring Fællesråd og lokale grundejerforeninger bakker op.
– Positive høringssvar fremhæver Egå Møllevej som et godt sted at udvikle byen.
– Lodsejere står samlet bag visionen.
10. En vigtig brik i Aarhus’ samlede helhed
– Projektet leverer natur, klima, social indsats og mobilitet i ét samlet greb.
– Ikke spredt byggeri, men helhedsplan i planlovens ånd.
Download høringssvar som pdf