Høringssvar vedrørende Letbanens etape 2 for Hasle
Jeg vil gerne udtrykke min opbakning til udvidelsen af Letbanen til Hasle Torv. Det er et vigtigt og visionært skridt, som kan være med til at binde Aarhus bedre sammen og skabe nye, levende bydele.
Det er dog afgørende, at letbanen føres ad Ryhavevej, som det heldigvis også fremgår af de nuværende planer. Denne linjeføring giver mening både trafikalt og byudviklingsmæssigt og vil kunne styrke området omkring Hasle Torv betragteligt.
Samtidig vil jeg understrege, at det er yderst vigtigt, at der ved anlæg og indretning af letbanen bliver skabt gode, trygge og brede forhold for både gående og cyklister. Det gælder særligt i områder, hvor der i forvejen er tæt trafik og mange bløde trafikanter.
Endelig håber jeg, at kommunen vil benytte muligheden for at lukke for gennemkørende trafik på Viborgvej og Herredsvej dér, hvor de krydser Hasle Ringvej. Hvis området omkring Hasle Torv skal udvikle sig til et nyt og attraktivt bycenter, er det helt nødvendigt, at trafikmængden reduceres markant. Ellers risikerer vi, at potentialet for et charmerende og levende bymiljø går tabt – selv med en letbane.
I forlængelse af dette vil jeg også opfordre til, at kommunen stiller krav om parkeringskældre ved opførelse af nye lejlighedskomplekser i området. Der bør som minimum normeres én parkeringsplads per lejlighed. Der er allerede i dag stor mangel på parkeringspladser i Hasle, hvilket tydeligt ses ved, at mange parkerer på vejkanterne. Lejlighedskomplekset på Ryhavevej 1A til 5C er et godt eksempel på, hvordan der kan bygges med integrerede parkeringskældre, så alle beboere har mulighed for parkering uden at det optager unødig plads på terræn.