Gå til hovedindhold

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

I Teknik og Miljø, Aarhus Kommune arbejder vi på at anlægge en letbanestrækning mellem Aarhus Midtby og Brabrand.


I april besluttede Aarhus Byråd, at projektets miljøkonsekvensvurdering (MKV) skal opdateres, fordi nutidens Aarhus er anderledes end det, vurderingerne tog udgangspunkt i. Når vi skal opdatere MKV’en, skal vi afholde en ny indledende høring. Den er din mulighed for at gøre os opmærksom på ting, du synes, vi skal undersøge. Vi har allerede en liste med emner, vi vil undersøge, men vi vil gerne give dig mulighed for at føje ekstra til listen eller gøre os opmærksom på lokale forhold.
 

Projektet

Konkret er der tale om, at der skal anlægges en dobbeltsporet letbane med 12 stoppesteder. Hertil kommer master og køreledninger og seks omformerstationer. Letbanen vil køre ad følgende veje: Ny Banegårdsgade, Park Allé, Rådhuspladsen, Vester Allé, Thorvaldsensgade, Viborgvej, Ryhavevej, Ryhaven, Edwin Rahrs Vej, Karen Blixens Boulevard, Tinesvej og Silkeborgvej.

Vi ønsker ved samme lejlighed at undersøge, om letbanen alternativt kan føres vest om Rådhuset via Banegårdsgade og Frederiks Allé, hvor der vil være et stoppested.

De seks omformerstationer placeres ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Ydre Viborgvej, Edwin Rahrs Vej, Louisevej og Silkeborgvej (P-pladsen ved Stenbækvej).

I anlægsfasen er der syv midlertidige hovedarbejdspladser ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Vestre Kirkegård, Klokkerparken, Edwin Rahrs Vej, Nordgårdshallen og P-pladsen ved Stenbækvej. 

Mere letbane betyder, at der bliver et behov for mere værkstedsareal. Det skal undersøges om værkstedsarealer kan placeres i banegraven eller tæt på letbanens eksisterende linjeføring i Skejby.

På dette kort (som også ligger under "Materialer" på denne side) kan du se hovedforslaget til letbanen og den alternative linjeføring samt forslag til stoppesteder, omformerstationer, værksteder og midlertidige arbejdspladser.
 

Vi planlægger at undersøge: 

Landskab:
* (Visuel) påvirkning af byrum og strækninger
* (Visuel) påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker

Kulturarv:
* Påvirkning af fredede fortidsminder
* Påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker

Jordarealer:
* Påvirkning af nødvendig ekspropriation
* Påvirkning af midlertidige begrænsninger på adgang

Jordbund:
* Påvirkning af jordforurening

Klima:
* Påvirkning af klimaet fra udledning af drivhusgasser

Luft:
* Påvirkning af luftforurening
* Påvirkning af lugt
* Påvirkning af støv

Vand:
* Påvirkning af målsatte vandområder ved afledning af overfladevand
* Påvirkning af grundvandets kvantitative og kemiske tilstand ved grundvandssænkning og eventuelt mobilisering af forurening i jorden
* Påvirkning af oversvømmelsesrisiko

Natura 2000, bilag IV-arter og fugle:
* Påvirkning af Natura 2000-områder
* Påvirkning af Bilag IV-arter

Biodiversitet:
* Påvirkning af beskyttede vandløb inkl. det rørlagte vandløb fra Botanisk Have og Århus Å
* Påvirkning af flora og fauna

Materielle goder:
* Påvirkning af ejendommes udnyttelse i anlægsfasen
* Påvirkning af ressourcer
* Påvirkning af affald
* Påvirkning af formuer

Befolkningen:
* Påvirkning af trafikal tilgængelighed/fremkommelighed
* Påvirkning af trafiksikkerhed
* Påvirkning af bløde trafikanter
* Påvirkning af rekreative muligheder

Menneskers sundhed:
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. støj
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. lys
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. vibrationer
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. emissioner


Hvordan giver du din mening til kende?

Hvis du synes, vi bør undersøge flere ting, opfordrer vi dig til at indsende et høringssvar - klik på knappen "Tilføj høringssvar" på denne side. Der er frist for at sende høringssvar den 24. august 2025.

På denne side under "Materialer" kan du også finde en projektbeskrivelse udarbejdet til høringen, kortet og et udkast til afgrænsningsnotatet. Vi læser alle høringssvar og vurderer, om det skal behandles i miljøkonsekvensrapporten.
 

De næste skridt i processen

Høringssvar fra første offentlighedsfase indarbejdes i det afgrænsningsnotat, der skal danne grundlag for, hvor omfattende og detaljerede oplysninger, der skal indgå i miljøkonsekvensrapporten. Når miljøvurderingsrapporten er færdig, sender vi den og et udkast til tilladelse i en afsluttende otte ugers høring. Herefter skal det samlede materiale indgå som en del af den endelige politiske behandling af projektet. Det er i dén politiske behandling, at Aarhus Byråd tager endelig stilling til, om letbanen mellem midtbyen og Brabrand skal realiseres. Alle høringsbidrag fra den afsluttede otte ugers høring vil blive behandlet og fremlagt for byrådet i beslutningsprocessen sammen med Teknik og Miljøs kommentarer. Vi forventer, sagen bliver fremlagt for byrådet i 2027. 

Du kan læse mere om miljøvurdering på aarhus.dk/miljøvurderinger

Lokalplan

Det er vurderet, at en ny letbane og et nyt værksted kræver kommuneplantillæg og lokalplan. Planlægningen opdeles i én planlægning for letbanestrækningen og én planlægning for værkstedsfaciliteterne. 

Planerne er en forudsætning for, at de nødvendige tilladelser til selve anlægsprojektet kan gives. Planerne udlægger de nødvendige arealer til skinner, stationer, tekniske anlæg og principper for beplantning mv.

Du kan læse mere om letbanens etape 2 og projektets tidsplan på aarhus.dk/letbanens-etape-2

Materialer (3)

Høringssvar (27)

Træerne langs Viborgvej fra Cereskrydset til Vestre Ringgade

Jeg håber at det vil være muligt at bevare de smukke gamle træer der står langs Viborgvej. Det er et af de få steder hvor det er muligt at se historien fra tiden hvor Viborgvejs in…

Opbakning til letbanen og kraftig advarsel mod BRT som alternativ

Jeg bakker op om letbane, men jeg synes der bør kigges på flere linjegøringer fx via Sonnesgade og helt til Aarhus Ø. Vigtigst er naturligvis en klog udbygning, hvor fremtidige eta…

Byudvikling/fleksibilitet, alternativ trace v/ banegården, samt minimering af konstruktion støj

Som pendler ude fra for arbejde, har byen har letbane etape 2 stor betydning for om jeg flytter til byen. Letbane til Brabrand ville gøre bydelene langt mere atraktiv for mig, så j…

Linjeføring via Sonnesgade / Godsbanen

Hovedforslaget vil give en meget travlt forløb langs Park Alle, hvor det allerede er utrygt at cykle, hvilket er problematisk at det er en hovedforbindelse mod cykelringen. Det alt…

Letbanen gennem Park Allé

At føre letbanen gennem den indre by virker som en rigtig dårlig ide - den støjer og er farlig for gående og cyklister. Specifikt for Park Allé, er jeg som ejer af en fysioterapi k…

Etape 2. Letbane mod Aarhus Ø. Ny billig løsning uden om Nørreportkrydset

Etape 2. Letbane mod Aarhus Ø. Ny billig løsning uden om Nørreportkrydset • Fra Spanien/Aarhus H til Jette Tikjøbs Plads/Aarhus Ø • Et nyt spor (enkeltspor bare) fletter ud a…

Find alternativ til letbanens etape 2

Drop letbanens 2. etape og indsæt istedet elbusser. Fordele ved elbusser: - De er mere fleksible hvis ruteomlægning ønskes. - De er mere støjsvage. - De er mere stabile i vin…

Til Aarhus Kommune om letbanens etape 2

Til Aarhus Kommune Aarhus Stift har med tak modtaget høring om miljøvurderingen i forbindelse med projektet vedrørende letbanens etape 2. Det er Aarhus Stifts opgave, i henho…

Letbane etape 2

Jeg vil meget fraråde letbanen gennem banegårdsgade, da det er en smal gade med gamle huse. Det vil være som at have banen igennem ens stuer konstant med støj og rystelser fra bane…

Høringssvar vedrørende Letbanens etape 2 for Hasle

Jeg vil gerne udtrykke min opbakning til udvidelsen af Letbanen til Hasle Torv. Det er et vigtigt og visionært skridt, som kan være med til at binde Aarhus bedre sammen og skabe ny…

Prøveperiode med el busser for at fastslå behovet.

Vi har på etape 1 set voldsomt opskruet forventninger til passagertal. Derfor bør etape 2 fungerer i en periode med elbusser, uden at de øvrige busruter tages ud af drift eller på…

Miljø og klima skade.

Det fremgår af kommunens hjemmeside, at letbane byggeriet skader miljø og klima, mere end et tilsvarende byggeri af en BRT-LØSNING. Det både inden 2030 og 2050, som er de årstal E…

Letbane 2. etape

Drop letbanen 2. etape: Ved at vælge EL busser i stedet spares meget store beløb. Ingen gravearbejde Ingen master Ingen ekspropriering af ejendomme Bevarelse af vejtræer M…

Overvejelser om støj og trafikale gener

Jeg er beboer i Pipkvarteret og bor den sydlige ende af kvarteret ned mod Viborgvej. Såfremt den foreslåede linieføring af letbanen langs Viborgvej fastholdes, mener jeg det bør u…

Letbane 2 - brabrans

Den vil ikke blive brugt med så lang transport tid. Få hellere trinbrættet til regional toget genetableret fra Brabrand til Århus og nord på - det vil blive brugt! Eller få letbane…

Miljøvurdering af Letbanens etape 2

Jeg skriver hermed som borger i det berørte område vedrørende miljøvurderingen af Letbanens etape 2 mellem Aarhus Midtby og Brabrand. Jeg vil gerne gøre opmærksom på følgende fo…

Letbane / Prismegrunden og karréerne mellem Skjernvej og Ringkøbingvej

Jeg ejer en hjørnelejlighed i den del af Viborgvej, der ligger tættest på midtbyen. Det vil blive uudholdelligt lydmæssigt at bo der, hvis der i de kommende år både skal overbebygg…

Scandinavian Center som stoppested

Jeg sætter pris på ideen om at erstatte 3a, og bakker op om projektet. Men som 3a kører nu føles det ineffektivt og upraktisk, med alt for lidt grund til at den svinger ind på Fred…

Fraråder inddragelse af Banegårdsgade og Frederiks alle

Som beboer på Banegårdsgade vil jeg på det kraftigste opfordre til at man ophører med at have ideer om at inddrage denne og Frederiks Alle som alternativ vej for letbanen etape 2. …

letbane etape 2

endnu en letbane gennem viborgvej er unødvendig, i stedet for at bruge millioner på en ny let bane så invester i det der allerede fungere perfekt, flere el-busser. jeg syntes at de…

Forlængelse til Jernbanevej

Forslag Vi foreslår at lade letbanen fortsætte etape 2 med et ekstra stop ved Jernbanevej. Der bor i dag tusindvis af mennesker i kort afstand herfra, og med den planlagte byudvid…

Letbane

En letbane ind gennem midten af byen vil ødelægge det bevægelsesrum, der ellers er for både gående, cykler og bilister. Den er langsom, er ofte ramt at problemer og skaber ulykker.…

fraråder letbane/indsæt i stedet El busser.

Indsæt el. busser i stedet for, for farligt med en letbane opad Viborg vej videre henad Ryhavevej. I forvejen alt for meget trafik, inkl. biler + cykler, og ingen ordentlige cykel …

Jeg glæder mig til mere letbane

Selvom jeg ikke bor på den planlagte rute, glæder jeg mig til at der kommer til at være mere letbane i Aarhus. Især i byen synes jeg at letbanen er en endnu bedre offentlige transp…

Linjeføring af Brabrand Letbane

Som Brabrand beboer, som arbejder inde i Århus midtby, er jeg som udgangspunkt meget positiv stemt omkring anvendelse af letbanen fremfor bilen, som er tilfældet i dag. Dog med den…

Ryhaven bliver ødelagt

Hvis letbanen skal føres gennem Ryhavevej forbi Ryhaven for at komme ud på Edwin Rahrs Vej, vil det få vidtrækkende konsekvenser for både Ryhaven og dens beboere. For det første er…

Ryhaven vil blive ødelagt

At linjeføring skal gå midt igennem boligområdet Ryhaven, vil fuldstændig ødelægge området og over kort tid ændre beboersammensætning og skal en bro af socialt boligbyggeri mellem …

Indhold på denne side

Tilføj høringssvar

Genveje til

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086