I Teknik og Miljø, Aarhus Kommune arbejder vi på at anlægge en letbanestrækning mellem Aarhus Midtby og Brabrand.
I april besluttede Aarhus Byråd, at projektets miljøkonsekvensvurdering (MKV) skal opdateres, fordi nutidens Aarhus er anderledes end det, vurderingerne tog udgangspunkt i. Når vi skal opdatere MKV’en, skal vi afholde en ny indledende høring. Den er din mulighed for at gøre os opmærksom på ting, du synes, vi skal undersøge. Vi har allerede en liste med emner, vi vil undersøge, men vi vil gerne give dig mulighed for at føje ekstra til listen eller gøre os opmærksom på lokale forhold.
Konkret er der tale om, at der skal anlægges en dobbeltsporet letbane med 12 stoppesteder. Hertil kommer master og køreledninger og seks omformerstationer. Letbanen vil køre ad følgende veje: Ny Banegårdsgade, Park Allé, Rådhuspladsen, Vester Allé, Thorvaldsensgade, Viborgvej, Ryhavevej, Ryhaven, Edwin Rahrs Vej, Karen Blixens Boulevard, Tinesvej og Silkeborgvej.
Vi ønsker ved samme lejlighed at undersøge, om letbanen alternativt kan føres vest om Rådhuset via Banegårdsgade og Frederiks Allé, hvor der vil være et stoppested.
De seks omformerstationer placeres ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Ydre Viborgvej, Edwin Rahrs Vej, Louisevej og Silkeborgvej (P-pladsen ved Stenbækvej).
I anlægsfasen er der syv midlertidige hovedarbejdspladser ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Vestre Kirkegård, Klokkerparken, Edwin Rahrs Vej, Nordgårdshallen og P-pladsen ved Stenbækvej.
Mere letbane betyder, at der bliver et behov for mere værkstedsareal. Det skal undersøges om værkstedsarealer kan placeres i banegraven eller tæt på letbanens eksisterende linjeføring i Skejby.
På dette kort (som også ligger under "Materialer" på denne side) kan du se hovedforslaget til letbanen og den alternative linjeføring samt forslag til stoppesteder, omformerstationer, værksteder og midlertidige arbejdspladser.
Landskab:
* (Visuel) påvirkning af byrum og strækninger
* (Visuel) påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker
Kulturarv:
* Påvirkning af fredede fortidsminder
* Påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker
Jordarealer:
* Påvirkning af nødvendig ekspropriation
* Påvirkning af midlertidige begrænsninger på adgang
Jordbund:
* Påvirkning af jordforurening
Klima:
* Påvirkning af klimaet fra udledning af drivhusgasser
Luft:
* Påvirkning af luftforurening
* Påvirkning af lugt
* Påvirkning af støv
Vand:
* Påvirkning af målsatte vandområder ved afledning af overfladevand
* Påvirkning af grundvandets kvantitative og kemiske tilstand ved grundvandssænkning og eventuelt mobilisering af forurening i jorden
* Påvirkning af oversvømmelsesrisiko
Natura 2000, bilag IV-arter og fugle:
* Påvirkning af Natura 2000-områder
* Påvirkning af Bilag IV-arter
Biodiversitet:
* Påvirkning af beskyttede vandløb inkl. det rørlagte vandløb fra Botanisk Have og Århus Å
* Påvirkning af flora og fauna
Materielle goder:
* Påvirkning af ejendommes udnyttelse i anlægsfasen
* Påvirkning af ressourcer
* Påvirkning af affald
* Påvirkning af formuer
Befolkningen:
* Påvirkning af trafikal tilgængelighed/fremkommelighed
* Påvirkning af trafiksikkerhed
* Påvirkning af bløde trafikanter
* Påvirkning af rekreative muligheder
Menneskers sundhed:
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. støj
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. lys
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. vibrationer
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. emissioner
Hvis du synes, vi bør undersøge flere ting, opfordrer vi dig til at indsende et høringssvar - klik på knappen "Tilføj høringssvar" på denne side. Der er frist for at sende høringssvar den 24. august 2025.
På denne side under "Materialer" kan du også finde en projektbeskrivelse udarbejdet til høringen, kortet og et udkast til afgrænsningsnotatet. Vi læser alle høringssvar og vurderer, om det skal behandles i miljøkonsekvensrapporten.
Høringssvar fra første offentlighedsfase indarbejdes i det afgrænsningsnotat, der skal danne grundlag for, hvor omfattende og detaljerede oplysninger, der skal indgå i miljøkonsekvensrapporten. Når miljøvurderingsrapporten er færdig, sender vi den og et udkast til tilladelse i en afsluttende otte ugers høring. Herefter skal det samlede materiale indgå som en del af den endelige politiske behandling af projektet. Det er i dén politiske behandling, at Aarhus Byråd tager endelig stilling til, om letbanen mellem midtbyen og Brabrand skal realiseres. Alle høringsbidrag fra den afsluttede otte ugers høring vil blive behandlet og fremlagt for byrådet i beslutningsprocessen sammen med Teknik og Miljøs kommentarer. Vi forventer, sagen bliver fremlagt for byrådet i 2027.
Du kan læse mere om miljøvurdering på aarhus.dk/miljøvurderinger
Det er vurderet, at en ny letbane og et nyt værksted kræver kommuneplantillæg og lokalplan. Planlægningen opdeles i én planlægning for letbanestrækningen og én planlægning for værkstedsfaciliteterne.
Planerne er en forudsætning for, at de nødvendige tilladelser til selve anlægsprojektet kan gives. Planerne udlægger de nødvendige arealer til skinner, stationer, tekniske anlæg og principper for beplantning mv.
Du kan læse mere om letbanens etape 2 og projektets tidsplan på aarhus.dk/letbanens-etape-2
H1178
Har du spørgsmål vedrørende
miljøvurderingen?
Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698
Har du spørgsmål vedrørende
lokalplan og kommuneplantillæg?
Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086