Gå til hovedindhold
Note!Høringsfristen er udløbet

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

I Teknik og Miljø, Aarhus Kommune arbejder vi på at anlægge en letbanestrækning mellem Aarhus Midtby og Brabrand.


I april besluttede Aarhus Byråd, at projektets miljøkonsekvensvurdering (MKV) skal opdateres, fordi nutidens Aarhus er anderledes end det, vurderingerne tog udgangspunkt i. Når vi skal opdatere MKV’en, skal vi afholde en ny indledende høring. Den er din mulighed for at gøre os opmærksom på ting, du synes, vi skal undersøge. Vi har allerede en liste med emner, vi vil undersøge, men vi vil gerne give dig mulighed for at føje ekstra til listen eller gøre os opmærksom på lokale forhold.
 

Projektet

Konkret er der tale om, at der skal anlægges en dobbeltsporet letbane med 12 stoppesteder. Hertil kommer master og køreledninger og seks omformerstationer. Letbanen vil køre ad følgende veje: Ny Banegårdsgade, Park Allé, Rådhuspladsen, Vester Allé, Thorvaldsensgade, Viborgvej, Ryhavevej, Ryhaven, Edwin Rahrs Vej, Karen Blixens Boulevard, Tinesvej og Silkeborgvej.

Vi ønsker ved samme lejlighed at undersøge, om letbanen alternativt kan føres vest om Rådhuset via Banegårdsgade og Frederiks Allé, hvor der vil være et stoppested.

De seks omformerstationer placeres ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Ydre Viborgvej, Edwin Rahrs Vej, Louisevej og Silkeborgvej (P-pladsen ved Stenbækvej).

I anlægsfasen er der syv midlertidige hovedarbejdspladser ved: Ny Banegårdsgade, Carl Blochs Gade (i Åparken), Vestre Kirkegård, Klokkerparken, Edwin Rahrs Vej, Nordgårdshallen og P-pladsen ved Stenbækvej. 

Mere letbane betyder, at der bliver et behov for mere værkstedsareal. Det skal undersøges om værkstedsarealer kan placeres i banegraven eller tæt på letbanens eksisterende linjeføring i Skejby.

På dette kort (som også ligger under "Materialer" på denne side) kan du se hovedforslaget til letbanen og den alternative linjeføring samt forslag til stoppesteder, omformerstationer, værksteder og midlertidige arbejdspladser.
 

Vi planlægger at undersøge: 

Landskab:
* (Visuel) påvirkning af byrum og strækninger
* (Visuel) påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker

Kulturarv:
* Påvirkning af fredede fortidsminder
* Påvirkning af fredede bygninger og bygningsværker

Jordarealer:
* Påvirkning af nødvendig ekspropriation
* Påvirkning af midlertidige begrænsninger på adgang

Jordbund:
* Påvirkning af jordforurening

Klima:
* Påvirkning af klimaet fra udledning af drivhusgasser

Luft:
* Påvirkning af luftforurening
* Påvirkning af lugt
* Påvirkning af støv

Vand:
* Påvirkning af målsatte vandområder ved afledning af overfladevand
* Påvirkning af grundvandets kvantitative og kemiske tilstand ved grundvandssænkning og eventuelt mobilisering af forurening i jorden
* Påvirkning af oversvømmelsesrisiko

Natura 2000, bilag IV-arter og fugle:
* Påvirkning af Natura 2000-områder
* Påvirkning af Bilag IV-arter

Biodiversitet:
* Påvirkning af beskyttede vandløb inkl. det rørlagte vandløb fra Botanisk Have og Århus Å
* Påvirkning af flora og fauna

Materielle goder:
* Påvirkning af ejendommes udnyttelse i anlægsfasen
* Påvirkning af ressourcer
* Påvirkning af affald
* Påvirkning af formuer

Befolkningen:
* Påvirkning af trafikal tilgængelighed/fremkommelighed
* Påvirkning af trafiksikkerhed
* Påvirkning af bløde trafikanter
* Påvirkning af rekreative muligheder

Menneskers sundhed:
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. støj
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. lys
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. vibrationer
* Påvirkning af menneskers sundhed ift. emissioner


Hvordan giver du din mening til kende?

Hvis du synes, vi bør undersøge flere ting, opfordrer vi dig til at indsende et høringssvar - klik på knappen "Tilføj høringssvar" på denne side. Der er frist for at sende høringssvar den 24. august 2025.

På denne side under "Materialer" kan du også finde en projektbeskrivelse udarbejdet til høringen, kortet og et udkast til afgrænsningsnotatet. Vi læser alle høringssvar og vurderer, om det skal behandles i miljøkonsekvensrapporten.
 

De næste skridt i processen

Høringssvar fra første offentlighedsfase indarbejdes i det afgrænsningsnotat, der skal danne grundlag for, hvor omfattende og detaljerede oplysninger, der skal indgå i miljøkonsekvensrapporten. Når miljøvurderingsrapporten er færdig, sender vi den og et udkast til tilladelse i en afsluttende otte ugers høring. Herefter skal det samlede materiale indgå som en del af den endelige politiske behandling af projektet. Det er i dén politiske behandling, at Aarhus Byråd tager endelig stilling til, om letbanen mellem midtbyen og Brabrand skal realiseres. Alle høringsbidrag fra den afsluttede otte ugers høring vil blive behandlet og fremlagt for byrådet i beslutningsprocessen sammen med Teknik og Miljøs kommentarer. Vi forventer, sagen bliver fremlagt for byrådet i 2027. 

Du kan læse mere om miljøvurdering på aarhus.dk/miljøvurderinger

Lokalplan

Det er vurderet, at en ny letbane og et nyt værksted kræver kommuneplantillæg og lokalplan. Planlægningen opdeles i én planlægning for letbanestrækningen og én planlægning for værkstedsfaciliteterne. 

Planerne er en forudsætning for, at de nødvendige tilladelser til selve anlægsprojektet kan gives. Planerne udlægger de nødvendige arealer til skinner, stationer, tekniske anlæg og principper for beplantning mv.

Du kan læse mere om letbanens etape 2 og projektets tidsplan på aarhus.dk/letbanens-etape-2

Materialer (3)

Høringssvar (116)

høring i forbindelse med letbaneudvidelse

Kære Hanne Som aftalt pr. telefon kommer her høringssvar fra Præhospitalet, Region Midtjylland. Se vedhæftede. De bedste hilsner Camilla Bundgaard AC-fuldmægtig

Att. Teknik og Miljø

Se vedhæftede. Med venlig hilsen Futurum-Law Lone Lunau Partner

Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø - Høring af berørte myndigheder ifm. fastlæggelse af emner til miljøvurdering af

Til MTM-Plan, Aarhus Kommune Tak for jeres henvendelse vedr. Høring af berørte myndigheder ifm. fastlæggelse af emner til miljøvurdering af plan og projekt for letbanens etape 2…

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske på i undersøgelsen.

vedr. Letbanen Etape 2 Letbanes etape 1. virker som en god og logisk idé, om at forbinde Aarhus med byerne Odder mod syd og Grenå mod nord/øst. Denne linieføring tangerer Aarhus…

Letbanen er en kostbar lappeløsning på en forfejlet byudvikling

Behovet for Etape 2 ruten gennem Gellerupparken og Bispehaven findes ikke længere. Den vedtagne jernbane fra Silkeborg kører passagererne fra Brabrand til Midtbyen på kun 7 minutt…

Letbane etape 2

Linjeføringen langs Ryhavevej/Klokkerfaldet gennem Ryhaven vil påvirke husene i et stille og roligt villakvarter med stærkt forhøjet støjgener og mulige vibrationer fra letbanen. O…

Letbanen etape 2

Efter at have set forslaget til Letbanens etape 2, ønsker jeg at protestere under henvisning til følgende: Projektet er meget dyrt at implementere, og vil ifølge kommunens egene…

Høringssvar Letbanen Etape 2

Forslag til ændring af linieføring: På nuværende tidspunkt er letbanen etape 2 planlagt at gå fra Hasle Torv ind via Ryhavevej. Igennem et stille område i og omkring Klokkerparken…

Høringssvar fra Gellerupparkens afdelingsbestyrelse

Til Plan, Aarhus Kommune Letbane – Høringssvar fra Gellerupparkens afdelingsbestyrelse I Gellerupparken har vi forsøgt at følge planerne omkring tilblivelsen af en letbane til vo…

Høringssvar fra Gellerup Fællesråd

Letbane - Høringssvar fra Gellerup Fællesråd Med en høringsfase hen over sommerferien har det desværre ikke være muligt at nå ud til en bredere kreds af borgere og indhente komm…

Forsalg om konsekvensvurdering af trafikale forhold, så der sikres et godt trafikflow uden at sikkerheden i eksisterende boligkv

Forsalg om konsekvensvurdering af trafikale forhold, så der sikres et godt trafikflow uden at sikkerheden i eksisterende boligkvarterer kompromitteres Høringssvar vedrørende Letb…

Letbane 2

Jeg holder meget af vores grønne og blå by, Desværre har skiftende byråd holdt fast i ufleksible trafikale løsninger, samtidig med at de taler om miljø og fremkommelighed. I forbi…

Letbanens etape 2

Efter min vurdering vil det være et stort spild af penge og materialer at etablere letbanens etape 2. Der kører i forvejen el-busser i Aarhus, så der vil ikke være nogen miljømæssi…

Letbanens konsekvenser

I forbindelse med undersøgelsen forud for en evt. linjeføring ad Viborgvej, ønsker vi opmærksomhed på konsekvenser i form af støj, forurening og øvrige gener for de villakvarterer,…

Letbanens etape 2 - høringssvar

På vegne af bestyrelsen i Ceres Hus (beliggende Ceresbyen 66, 8000 Aarhus og Thorvaldsensgade 31, 8000 Aarhus). Med den projekterede linjeføring af Letbanens etape 2, er der uds…

Letbanens etape 2

Høringssvar vedr. Letbanens etape 2 Med den projekterede linjeføring af Letbanens etape 2, vil der ikke være nogen tidsbesparelse i forbindelse med transporten fra Brabrand til …

Letbanens etape 2, værd at huske i miljøvurderingen

Se vedlagte fil

Bidrag og kommentarer - samt tendenser fra Brabrand/Årslev-Opinionsundersøgelse

Brabrand Årslev Fællesråd giver i vedhæftede vores bidrag til, hvad vi føler skal undersøges - ligesom der bidrages med tendenser fra en topaktuel lokal Brabrand/Årslev-opinions-un…

Letbanens etape 2

Letbanens etape 2 – Høringssvar Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen. Det er overvejende positivt at der satses på at udvikle den kollektive trafik i Aarhus. Letban…

Trafik i forbindelse med letbanens etape 2 - Viborgvej

Forslag om at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafik-flow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje ved Botanisk Ha…

Stille villakvarter overbelastes trafikalt

Se vedlagte fil

Høringssvar Letbanens Etape 2

Kære Aarhus Kommune Det er min klare holdning, at værdien af at gennemføre Letbanens Etape 2 ud til Brabrand, ikke vil leve op til den værdi en kollektiv trafik skulle skabe set i…

Høringssvar - Etablering af letbane fase 2

Høringssvar til Aarhus Kommunes forslag om etablering af Letbanen Fase 2 Jeg er som udgangspunkt stor tilhænger af at styrke og udbygge den kollektive trafik. Det er vigtigt for…

Letbanens etape 2

Vedhæftet fil vedr,. letbanens etape 2 Brabrand

Genovervejelse af linjeføring v. Ryhavevej, og ændring af lokation for hovedarbejdsplads E5 i Klokkerparken

Forslag til alternativ linjeføring for at skåne Ryhaven og områderne omkring Klokkerparken. Endelig er de trafikale forhold i og omkring Klokkerparken blevet bedre med lavere has…

Letbanen fase 2

Høringssvar vedrørende Letbanens fase 2. Transporttiden gør letbanen til et dårligt alternativ for beboerne i Brabrand området. Den forventede transporttid fra Brabrand til Aarhus…

letbanens udvidelse

se vedlagte

Letbane del 2

Til rette vedkommende I forbindelse med undersøgelse af letbane op ad Viborgvej sætter vi pris på, hvis kommunen vil gøre grundige overvejelser om de mulige sundheds-, støj- og…

Miljøkonsekvensvurdering for Letbanens Etape 2 – planlagt linjeføring ved Silkeborgvej (området mellem Koppelsvej og Stenbækvej)

Kære Aarhus Kommune Jeg henvender mig som beboer på Hejredalsvej i forbindelse med den igangværende miljøkonsekvensvurdering (MKV) af Letbanens Etape 2. Det er min og min fa…

Inputs til miljøvurdering for Letbanens etape II - Gellerup

Tak for muligheden for at deltage med inputs til miljøvurderingen for Letbanens etape II.   På vegne af A. Enggaard A/S støtter vi op omkring Aarhus Kommunes planer om etabler…

Letbanens etape 2

Hvis letbanen skal køre på Silkeborgvej, ligger vores grundejerforening i skel op til Silkeborgvej. Vi har mange træer på vores fælles grund som også er et lyd hegn. Det tjener ogs…

Vedrørende: Høringssvar for Letbane Etape 2, Silkeborgvej/Brabrand

Vi indsender hermed et fælles høringssvar for at udtrykke vores store bekymring for den foreslåede udvidelse af Letbanen til Brabrand. Vi er direkte berørte beboere, der frygter be…

Letbanens etape 2 - Høringssvar vedrørende ledningsomlægninger

2025-08-23 / KDT Til Aarhus Kommune, Teknik og Miljø Jeg har i et tidligere høringssvar gjort opmærksom på de store trafikale problemer, som etablering af en letbane gennem Aa…

Høringssvar til Letbanens etape 2

Følgende hørringsvar omhandler primært letbanestoppet Klokkerparken ved Bispehaven. Letbanens 2. etape med stop ved Klokkerparken vil højne områdets tiltrækning på nye beboere s…

Vedrørende: Miljøkonsekvensvurdering for Letbanens Etape 2 – planlagt linjeføring ved Silkeborgvej (området mellem Koppelsvej og

Kære Aarhus Kommune Jeg henvender mig angående den igangværende miljøkonsekvensvurdering (MKV) af Letbanens Etape 2. Jeg bor i Grundejerforeningen Hejredalen – Hejredalsvej 52. …

Forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.

Fælles forslag til at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje. Hør…

Forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.

Fælles forslag til at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje. Hør…

Forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.

Fælles forslag til at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje. Hør…

Forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.

Fælles forslag til at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje. Hør…

letbanens etape 2 - hvad skal vi huske på i miljø vurdering?

Miljø er også effekten af letbane 2 i forhold til klimaplan 2025. 2% er ikke meget med budgettet er enormt. Svar ligger i bilaget.

Indsigelse Letbanen Brabrand

Høringssvar fra Marianne Plougmann på Hejredalsvej Vedrørende: Miljøkonsekvensvurdering for Letbanens Etape 2 – planlagt linjeføring ved Silkeborgvej (området mellem Koppelsvej …

Vigtige rekreative områder og støjværn mod Silkeborgvej skal bevares

Kære Aarhus Kommune Jeg indsender hermed mit høringssvar i forbindelse med den igangværende miljøkonsekvensvurdering (MKV) af Letbanens Etape 2. Det er min klare holdning, at…

Kritiske nuancer til miljøvurderingen

Som boligejer og direkte nabo til den foreslåede nye letbanestrækning ønsker jeg at gøre opmærksom på væsentlige bekymringer, som bør vurderes grundigt i den kommende miljøkonsekve…

Bekymringer over den valgte linjeføring

Se vedlagte pdf

Orientering om letbane etape 2 - Høringssvar

Se vedlagte filer

Letbanens etape 2 - Høringssvar

Vedhæftede høringssvar blev sendt til Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, den 16. august 2025, men der er ikke kvitteret for modtagelsen.

Miljø vurderinger ved Letbane 2 projekt

Mange penge for meget lidt. Nytænkning ønskes. Resten i bilaget

Letbanens etape 2

Høringssvar Da vi bor i Park Allé, vil vi hermed indsende følgende høringssvar vedrørende Letbanens etape 2. Ud fra de erfaringer vi har fra den allerede eksisterende letbane i A…

Høringssvar vedrørende miljøvurdering af Letbanens etape 2

Høringssvar vedrørende miljøvurdering af Letbanens etape 2 Vi takker for muligheden for at bidrage til den indledende høring vedrørende miljøkonsekvensvurderingen (MKV) af Let…

Letbaneværksted

Fællesrådet LSTK’s forretningsudvalg har fået indsigt i Gl. Skejby Beboerforenings høringssvar og bekymringerne i relation til den mulige placering af værksted til letbanen i Skejb…

Letbane Etape 2 – Viborgvej

Som beboere i området finder vi, at planen vedrørende lysregulering og svingbane i krydset Johan Langes Vej / Viborgvej forekommer uhensigtsmæssig og uigennemtænkt i forhold til de…

Letbane i gennem park Alle

Det vil have uoverskuelige konsekvenser for Vores klinik, med begrænsede muligheder for tilgængelighed, ved gennemkørsel her i Park Alle og Frederiksalle synes også oplagt, da det …

Letbanen Etape 2

Som beboer i Park Alle / skal jeg klart tage afstand fra forslaget om at placere en del af Letbanen Etape 2 i Park Alle. En sådan placering vil med føre en stor belastning for os…

Letbane etape 2 gennem Park Alle'

Som medejer af detail butik, Nørr & Leo studio på Park Alle' 7 vil jeg udtrykke at vi finder det værende en meget dårlig ide, at føre letbanen igennem Park Alle', bl.a. af trafikal…

Letbane etape 2 gennem Park Alle'

Som medejer af ejd. Park Alle' 7 og Ryesgade 18-20 vil jeg udtrykke at vi finder det værende en meget dårlig ide' at føre letbanen igennem Park Alle', bl.a. af trafikal tilgængelig…

Høringssvar fra Brabrand Boligforening vedr. letbane

Brabrand Boligforening takker for muligheden for at komme med høringssvar til indkaldelse af idéer og forslag i forbindelse med planlægning af letbanens etape 2 mellem Aarhus C og …

Vedr. mulig placering af nyt letbaneværksted i Skejby

Vedr. mulig placering af nyt letbaneværksted i Skejby Afsendere: Gl. Skejby Borgerforening Lisbjerg Byudviklingsudvalg under Lisbjerg-Skejby-Terp-Kasted Fællesråd Vi vil ge…

Indsigelse vedr. letbanens etape 2

I Grundejerforeningen Ryhøjen er vi som udgangspunkt positivt stemte over for en udvidelse af letbanen. Dog har vi følgende indsigelse til etape 2: - Vi er bekymrede for, hvor t…

Letbane etape 2

Jeg ønsker først og fremmest at udtrykke min støtte til projektet om letbanens anden etape og jeg ønsker også at udtrykke mit ønske om endnu mere letbane efterfølgende. Tilst, inkl…

Høring af berørte myndigheder ifm. fastlæggelse af emner til miljøvurdering af plan og projekt for letbanens etape 2 i Aarhus Ko

Redningsberedskabets indsatsmuligheder skal sikres ud fra bestemmelserne beskrevet i gældende bygningsreglement for ansøgningstidspunktet af byggesagen. Man kan som rettesnor kigge…

Vedr. Letbane nr. 2

Se vedhæftede høringssvar. Modtaget pr. post og indsat af Aarhus Kommune.

Høringssvar til Letbane etape 2, v. Ryhaven frem til krydset Edwin Rahrs vej/Åby Ringvej

Vi vil hermed gøre indsigelse mod linjeføringen gennem Ryhaven og efterfølgende kryds v. Edwin Rahrs/Åby Ringvej da denne linjeføringen dels vil påvirke trafikken for enden af Ryha…

Letbane etape 2

Jeg opfordre til st i undersøger hvad det alternativt vil koste i anskaffelse og vedligehold at køre med el/ brint busser på ruten. Undersøger hvor meget mere el. Meget mindre dri…

Høringssvar vedr. Letbane fra Aarhus Midtby til Brabrand

Jeg vil gerne udtrykke bekymring over de potentielt meget høje omkostninger, som fase 2 af letbanen vil medføre – særligt set i lyset af Aarhus Kommunes samlede budget for kollekti…

Til Aarhus Kommune vedr. høring om fastlæggelse af emner til MKV for etape 2 af Aarhus Letbane

Kære Helle Tak for høringsmaterialet. Transportministeriets Departement har ikke fundet det relevant at bemærke på materialet. Vi har lagt vægt på at relevante styrelser und…

Tilslutning til høringssvar fra Ejerforeningen Gudenåcentralen

Vi ønsker at tilslutte os høringssvaret fra Ejerforeningen Gudenåcentralen vedrørende Letbanens Etape 2, og bakker fuldt op om de bekymringer og anbefalinger, som de har fremført. …

Høringssvar vedr. miljøkonsekvensvurdering for Letbanens Etape 2 – Aarhus Midtby til Brabrand

Jeg ønsker hermed at tilslutte mig de bekymringer og overvejelser, der allerede er fremsat i høringssvaret “Letbane eller el-busser – hvad er bedst for mennesker og klima?” og ønsk…

Letbane Etape 2

Vi bakker stærkt op om Ejerforeningen Gudenåcentralens høringssvar mod Letbane Etape 2. Vi er oprigtigt bekymrede for den øgede støj og den mulige værdiforringelse af vores ejendo…

Høringssvar vedr. Letbane Etape 2

Jeg tilslutter mig hermed de bekymringer og synspunkter, som er fremført i høringssvaret fra Ejerforeningen Gudenåcentralen vedrørende Letbane Etape 2. De potentielle konsekvens…

Høringsvar vedr. Letbane etape 2

Jeg bakker stærkt op om Ejerforeningen Gudenåcentralens høringssvar mod Letbane Etape 2. Vores modstand skyldes blandt andet den ekstra støj og de vibrationer, som projektet vil…

Høringssvar vedr. Letbane Etape 2

Vi bakker op om Ejerforeningen Gudenåcentralens høringssvar mod Letbane Etape 2 Det gør vi grundet ekstra støj og vibrationer, der allerede er rigeligt af på Viborgvej. Viborgve…

Høringssvar vedr. Letbane Etape 2

Vi bakker op om Ejerforeningen Gudenåcentralens høringssvar mod Letbane Etape 2 på grund af ekspropriation, støj og værdiforringelse og anbefaler, at elbusser – som et billigere, m…

Letbane Etape 2 - Trafik beregninger ved krydsning af Åby Ringvej ved Edwin Rahrs Vej/Ryhavevej

Letbane Etape 2 kommer til at krydse Åby Ringvej ved Edwin Rahrs Vej/Ryhavevej, og dette kryds er allerede et meget trafikeret kryds, som ovenikøbet er kendt som et farligt kryds f…

Letbanens negative konsekvenser

Hej, jeg er en pige på 17 år, som bor i Aarhus C. Der er kommet et forslag om at bygge en letbane som kører op af Viborgvej, men jeg synes ærligt talt ikke, det er en særlig god…

Høringssvar i forbindelse med den indledende høring vedrørende anlæggelsen af letbanens etape 2

Til Teknik og Miljø, Plan, Aarhus Kommune, Teknik og Miljø har ved skrivelse af 26. juni 2025 anmodet om eventuelle bidrag i forbindelse med den indledende høring vedrørende anl…

Vejdirektoratets høringssvar

Til Aarhus Kommune v/ Hanne Kaagaard Jensen Vejdirektoratet har med mail af 27. juni 2025 modtaget Aarhus Kommunes høring af berørte myndigheder i forbindelse med fastlæggelse …

Høringssvar vedrørende Letbanens fase 2 og tilhørende miljøkonsekvensvurdering (MKV)

Til Aarhus Kommune, Teknik og Miljø Jeg ønsker hermed at indgive et kritisk høringssvar til planerne om Letbanens fase 2, herunder input til den igangværende miljøkonsekvensvurder…

Linje op til AUH

Jeg vil foreslå, at man lader linjen tage et sving i retning mod AUH, så man fra den vestlige del af midtbyen og fra Brabrand kan tage letbanen til hospitalet.

hs9639723

Jeg tilslutter mig høringssvar udarbejdet af Marianne Andersen via ejerforeningen Gudenåcentralen. Det kan ikke blive skrevet mere korrekt, mvh Birgit og Robert Kjeldgaard.

Anlæg af letbane i Hasle

Jeg er meget kritisk overfor anlæggelsen af mere letbane i Aarhus. Det er en dyr og ufleksibel løsning, som skæmmer byrummet, støjer og ikke fungerer optimalt i vintermånederne. S…

Letbanens konsekvenser for kollektiv trafik i resten af kommunen

Letbanens Etape 2 er et projekt, der – som det er fremlagt – hovedsageligt kommer beboere og pendlere i en snæver strækning mellem midtbyen og Brabrand til gode. Det gælder især om…

Mere letbane tak

Jeg bliver nabo til den nye letbane, og selvom anlægsfasen utvivlsomt vil være en belastning, er det et gode for byen og dens udvikling. Jeg vil gerne slå et slag for den alternat…

Letbanens etape 2 udfordrer beboere og kulturmiljø i byen

Ejerforeningen Gudenåcentralen indsender hermed et høringssvar med en række væsentlige forhold, som vi mener skal undersøges og medtages i den kommende miljøkonsekvensvurdering. Vi…

Træerne fra Ceres krydset til Ringgaden bevares.

Jeg håber at træerne langs Viborgvej bevares. Af hensyn til miljøet, biodiversiteten og skønheden.

Adgang til Ryhaven

Indsendt sammen med Lene Nørgaard Madsen. En letbanestrækning ad Ryhavevej mellem Hasle Torv og Ringvejen vil skabe alvorlige problemer for det almene boligområde Ryhaven. Boligo…

Det skal ikke bygges i midtbyen!

Der skal simpelthen ikke til at bygges og larmes herinde i centrum af byen. Folk kan cykle, hvis de vil noget. Jeg forstår ikke, hvad alt det her stressværk skal være til for. Der …

Letbane Løb langs kanten

Jeg vil foreslå at man undersøger at lade banen løbe i siden af vejen fremfor i midten, i noget omfang. Især ved store veje hvor bilerne køre hurtigt. Det er noget jeg har oplevet …

Linjeføring fra Spanien til Tilst / Sabro?

Jeg synes man burde kigge på at føre en letbane ud til Tilst / Sabro i stedet, og betjene de mange tusinder af mennesker der bor langs Viborgvej. Samtidig kan man udnytte at motorv…

Letbane eller el-busser – hvad er bedst for mennesker og klima?

Høringssvar vedr. miljøkonsekvensvurdering for Letbanens Etape 2 – Aarhus Midtby til Brabrand Jeg ønsker hermed at bidrage til den indledende høring og pege på flere forhold, som …

Træerne langs Viborgvej fra Cereskrydset til Vestre Ringgade

Jeg håber at det vil være muligt at bevare de smukke gamle træer der står langs Viborgvej. Det er et af de få steder hvor det er muligt at se historien fra tiden hvor Viborgvejs in…

Opbakning til letbanen og kraftig advarsel mod BRT som alternativ

Jeg bakker op om letbane, men jeg synes der bør kigges på flere linjegøringer fx via Sonnesgade og helt til Aarhus Ø. Vigtigst er naturligvis en klog udbygning, hvor fremtidige eta…

Byudvikling/fleksibilitet, alternativ trace v/ banegården, samt minimering af konstruktion støj

Som pendler ude fra for arbejde, har byen har letbane etape 2 stor betydning for om jeg flytter til byen. Letbane til Brabrand ville gøre bydelene langt mere atraktiv for mig, så j…

Linjeføring via Sonnesgade / Godsbanen

Hovedforslaget vil give en meget travlt forløb langs Park Alle, hvor det allerede er utrygt at cykle, hvilket er problematisk at det er en hovedforbindelse mod cykelringen. Det alt…

Letbanen gennem Park Allé

At føre letbanen gennem den indre by virker som en rigtig dårlig ide - den støjer og er farlig for gående og cyklister. Specifikt for Park Allé, er jeg som ejer af en fysioterapi k…

Etape 2. Letbane mod Aarhus Ø. Ny billig løsning uden om Nørreportkrydset

Etape 2. Letbane mod Aarhus Ø. Ny billig løsning uden om Nørreportkrydset • Fra Spanien/Aarhus H til Jette Tikjøbs Plads/Aarhus Ø • Et nyt spor (enkeltspor bare) fletter ud a…

Find alternativ til letbanens etape 2

Drop letbanens 2. etape og indsæt istedet elbusser. Fordele ved elbusser: - De er mere fleksible hvis ruteomlægning ønskes. - De er mere støjsvage. - De er mere stabile i vin…

Til Aarhus Kommune om letbanens etape 2

Til Aarhus Kommune Aarhus Stift har med tak modtaget høring om miljøvurderingen i forbindelse med projektet vedrørende letbanens etape 2. Det er Aarhus Stifts opgave, i henho…

Letbane etape 2

Jeg vil meget fraråde letbanen gennem banegårdsgade, da det er en smal gade med gamle huse. Det vil være som at have banen igennem ens stuer konstant med støj og rystelser fra bane…

Høringssvar vedrørende Letbanens etape 2 for Hasle

Jeg vil gerne udtrykke min opbakning til udvidelsen af Letbanen til Hasle Torv. Det er et vigtigt og visionært skridt, som kan være med til at binde Aarhus bedre sammen og skabe ny…

Prøveperiode med el busser for at fastslå behovet.

Vi har på etape 1 set voldsomt opskruet forventninger til passagertal. Derfor bør etape 2 fungerer i en periode med elbusser, uden at de øvrige busruter tages ud af drift eller på…

Miljø og klima skade.

Det fremgår af kommunens hjemmeside, at letbane byggeriet skader miljø og klima, mere end et tilsvarende byggeri af en BRT-LØSNING. Det både inden 2030 og 2050, som er de årstal E…

Letbane 2. etape

Drop letbanen 2. etape: Ved at vælge EL busser i stedet spares meget store beløb. Ingen gravearbejde Ingen master Ingen ekspropriering af ejendomme Bevarelse af vejtræer M…

Overvejelser om støj og trafikale gener

Jeg er beboer i Pipkvarteret og bor den sydlige ende af kvarteret ned mod Viborgvej. Såfremt den foreslåede linieføring af letbanen langs Viborgvej fastholdes, mener jeg det bør u…

Letbane 2 - brabrans

Den vil ikke blive brugt med så lang transport tid. Få hellere trinbrættet til regional toget genetableret fra Brabrand til Århus og nord på - det vil blive brugt! Eller få letbane…

Miljøvurdering af Letbanens etape 2

Jeg skriver hermed som borger i det berørte område vedrørende miljøvurderingen af Letbanens etape 2 mellem Aarhus Midtby og Brabrand. Jeg vil gerne gøre opmærksom på følgende fo…

Letbane / Prismegrunden og karréerne mellem Skjernvej og Ringkøbingvej

Jeg ejer en hjørnelejlighed i den del af Viborgvej, der ligger tættest på midtbyen. Det vil blive uudholdelligt lydmæssigt at bo der, hvis der i de kommende år både skal overbebygg…

Scandinavian Center som stoppested

Jeg sætter pris på ideen om at erstatte 3a, og bakker op om projektet. Men som 3a kører nu føles det ineffektivt og upraktisk, med alt for lidt grund til at den svinger ind på Fred…

Fraråder inddragelse af Banegårdsgade og Frederiks alle

Som beboer på Banegårdsgade vil jeg på det kraftigste opfordre til at man ophører med at have ideer om at inddrage denne og Frederiks Alle som alternativ vej for letbanen etape 2. …

letbane etape 2

endnu en letbane gennem viborgvej er unødvendig, i stedet for at bruge millioner på en ny let bane så invester i det der allerede fungere perfekt, flere el-busser. jeg syntes at de…

Forlængelse til Jernbanevej

Forslag Vi foreslår at lade letbanen fortsætte etape 2 med et ekstra stop ved Jernbanevej. Der bor i dag tusindvis af mennesker i kort afstand herfra, og med den planlagte byudvid…

Letbane

En letbane ind gennem midten af byen vil ødelægge det bevægelsesrum, der ellers er for både gående, cykler og bilister. Den er langsom, er ofte ramt at problemer og skaber ulykker.…

fraråder letbane/indsæt i stedet El busser.

Indsæt el. busser i stedet for, for farligt med en letbane opad Viborg vej videre henad Ryhavevej. I forvejen alt for meget trafik, inkl. biler + cykler, og ingen ordentlige cykel …

Jeg glæder mig til mere letbane

Selvom jeg ikke bor på den planlagte rute, glæder jeg mig til at der kommer til at være mere letbane i Aarhus. Især i byen synes jeg at letbanen er en endnu bedre offentlige transp…

Linjeføring af Brabrand Letbane

Som Brabrand beboer, som arbejder inde i Århus midtby, er jeg som udgangspunkt meget positiv stemt omkring anvendelse af letbanen fremfor bilen, som er tilfældet i dag. Dog med den…

Ryhaven bliver ødelagt

Hvis letbanen skal føres gennem Ryhavevej forbi Ryhaven for at komme ud på Edwin Rahrs Vej, vil det få vidtrækkende konsekvenser for både Ryhaven og dens beboere. For det første er…

Ryhaven vil blive ødelagt

At linjeføring skal gå midt igennem boligområdet Ryhaven, vil fuldstændig ødelægge området og over kort tid ændre beboersammensætning og skal en bro af socialt boligbyggeri mellem …

Indhold på denne side

Genveje til

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086