Gå til hovedindhold

Høringssvar

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

Letbanens etape 2 udfordrer beboere og kulturmiljø i byen

Ejerforeningen Gudenåcentralen indsender hermed et høringssvar med en række væsentlige forhold, som vi mener skal undersøges og medtages i den kommende miljøkonsekvensvurdering. Vi ønsker desuden at stille forslag om, at letbaneprojektet genovervejes, og at en alternativ løsning med el-busser undersøges som et reelt, mere bæredygtigt og skånsomt alternativ.

1. Direkte konsekvenser for Gudenåcentralen
Vi gør opmærksom på følgende alvorlige konsekvenser, som letbanens nuværende hovedforslag vil medføre for vores ejendom:
• Ekspropriation af areal mellem bygning og letbane: Det fremgår, at letbanen vil blive placeret meget tæt på vores ejendom, hvilket indebærer, at det nuværende areal, som benyttes til adgangsvej og parkeringspladser, vil blive eksproprieret. Det vil medføre:
o Uopretteligt tab af parkeringspladser
o Forringede adgangsforhold for beboere, gæster, erhverv og service
o Vanskelige adgangsforhold for rednings- og beredskabskøretøjer
• Støj, vibrationer og visuelle gener: Den tætte placering af letbanen vil udsætte beboere for uacceptabel støj og vibrationer samt visuelle gener fra master, køreledninger og tog. Disse påvirkninger skal vurderes som en del af MKV’en – både under anlægsfasen og i den daglige drift.
• Ejendomsværditab og tab af livskvalitet: Forringelserne af de fysiske forhold omkring ejendommen og dens funktionalitet vil have direkte konsekvenser for ejendomsværdien samt beboernes daglige trivsel og livskvalitet.
• Bevaringsværdi og kulturmiljø: Det skal særligt fremhæves, at bygningen Gudenåcentralen er vurderet som bevaringsværdig, hvilket stiller skærpede krav til, hvordan nærliggende infrastrukturprojekter udformes og gennemføres. Dette hensyn bør indgå eksplicit i den videre planlægning. Det samme gør sig gældende for flere andre bygninger og kulturmiljøer, som letbanens foreslåede linjeføring berører. Disse værdier risikerer at blive forringet eller ødelagt, hvis ikke der tages det nødvendige hensyn.

2. Utilstrækkelig transport løsning – Letbanen er ikke et reelt alternativ til bil
Det er vores opfattelse, at den foreslåede letbaneforbindelse ikke vil levere en tilstrækkelig attraktiv og effektiv kollektiv transportløsning fra Brabrand til Midtbyen. Der er behov for, at MKV’en og den videre planlægning forholder sig til følgende:
• Transporttiden bliver for lang, og forbindelsen vil ikke kunne konkurrere med biltrafik, hverken for pendlere eller for hverdagens transportbehov.
• Det underminerer projektets klima- og trafikpolitiske argument, da en investering i en langsom, ufleksibel løsning ikke vil flytte bilister over i kollektiv transport i nævneværdig grad.
• Den eksisterende letbane i Aarhus har i dag store driftsmæssige udfordringer med mange aflysninger og tekniske fejl – senest rustproblemer på skinnerne.

Belægningsprocenten og udfordringer på den eksisterende Letbane bør derfor undersøges grundigt, før man igangsætter en yderligere udbygning.

3. Alternativ løsning: Moderne el-busser – færre konsekvenser, større fleksibilitet
Vi opfordrer til, at Aarhus Kommune undersøger og prioriterer en moderne el-busløsning i stedet for letbanens Etape 2. Fordelene ved en sådan løsning bør indgå i miljøvurderingen:
• Ingen ekspropriationer: El-busser kræver ikke fast infrastruktur som skinner, køreledninger eller stationer og kan dermed primært anvende det eksisterende vejnet uden indgreb i private ejendomme.
• Betydeligt lavere anlægsomkostninger, hvilket frigør midler til bedre frekvenser og dækning.
• Mere fleksibel og hurtigere implementering, som kan tilpasses byens udvikling og borgernes behov – også i Brabrand.( Man laver en ny MKV fordi den der blev lavet for få år siden allerede er uaktuel)
• Lavere miljøbelastning i anlægsfasen: Ingen omfattende gravearbejder, mindre CO₂-aftryk og mindre ressourceforbrug.
• Bedre tilgængelighed for beboere og virksomheder, da el-busser kan integreres med eksisterende trafiksystemer og standse tættere på relevante destinationer.

4. Hvad vi anmoder om skal indgå i MKV og videre planlægning
Vi opfordrer til, at følgende emner eksplicit undersøges og indgår i både den opdaterede miljøkonsekvensvurdering og den videre planlægningsfase:
• De trafikale og sociale konsekvenser ved ekspropriation af adgangs- og parkeringsarealer for Gudenåcentralen og lignende ejendomme
• Letbanens reelle bidrag til mobilitet, klima og trafikaflastning – herunder en sammenlignende analyse med el-busløsninger
• Påvirkning af ejendomsværdi og beboernes trivsel ved letbanens tætte placering op mod bebyggelser
• Alternativer med langt lavere konsekvenser for eksisterende byrum og boligejendomme – herunder el- busser og BRT løsning
• Konsekvenser for bevaringsværdige bygninger og kulturmiljøer langs den foreslåede letbanelinje – herunder Gudenåcentralen
• Belægningsprocenten og de tekniske problemer med driften af den nuværende letbane bør undersøges grundigt, før man igangsætter en yderligere udbygning.

Afslutning
Ejerforeningen Gudenåcentralen anerkender behovet for bæredygtig og effektiv kollektiv transport i Aarhus. Men vi mener ikke, at Letbane Etape 2 – som det ser ud nu – er den rigtige løsning. Vi ønsker at blive hørt som direkte berørt part og forventer, at kommunen respekterer eksisterende ejendommes rettigheder, bygningers bevaringsstatus og beboernes livsvilkår i den videre planlægning.
Vi ser frem til at blive inddraget i den videre proces og står gerne til rådighed med yderligere oplysninger eller dialog.

Med venlig hilsen,
Bestyrelsen for Ejerforeningen Gudenåcentralen
Viborgvej 51
8210 Aarhus V
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Marianne Andersson

Indsendt

23/07/2025 08:36

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Ejerforeningen Gudenåcentralen

Sagsnummer

HS3844753

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086