Gå til hovedindhold

Høringssvar

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

Letbanens konsekvenser for kollektiv trafik i resten af kommunen

Letbanens Etape 2 er et projekt, der – som det er fremlagt – hovedsageligt kommer beboere og pendlere i en snæver strækning mellem midtbyen og Brabrand til gode. Det gælder især områder, der i forvejen er relativt godt dækket af kollektiv trafik. Det står derfor i skærende kontrast til realiteten for mange andre borgere i kommunen, hvor busruter er blevet reduceret eller helt nedlagt – og hvor tilgængeligheden til kollektiv trafik er kritisk lav. Det er ikke kun borgerne tæt på letbanen, der er påvirket, men således i særdeleshed også os, i de mange mindre byer i Aarhus kommune.

Det bør derfor indgå i MKV’en, hvor mange busruter i resten af kommunen, der må nedlægges eller reduceres som følge af de store investeringer i letbanen. Letbanen kan ikke vurderes isoleret, men må ses i sammenhæng med det samlede budget og serviceniveau for kollektiv trafik i hele Aarhus Kommune.

Samtidig bør det anerkendes, at alle borgere i kommunen er med til at betale for et milliardprojekt, som kun et fåtal faktisk vil benytte. Beboere i byer og landdistrikter som Harlev, Sabro, Mårslet, Solbjerg, Hårby og andre steder, hvor der i forvejen er begrænset kollektiv dækning, vil ikke have adgang til letbanen – men vil alligevel være med til at finansiere den gennem skattebidrag og prioriteringer i kommunens samlede budget for kollektiv trafik.

Hvis Letbanens Etape 2 skal realiseres, skal kommunen samtidig kunne dokumentere, at det ikke sker på bekostning af tilgængeligheden til offentlig transport for et stort flertal af borgerne, som ikke bor nær den nye letbanestrækning – men som alligevel betaler for den.

Endvidere bør der laves analyse af letbanens investeringsomkostninger sammenholdt med, hvor mange borgere der betjenes direkte, og hvordan alternativet – f.eks. en opgradering af højfrekvente buslinjer (BRT-lignende løsninger) – ville kunne give mere fleksibel og geografisk bred dækning for færre midler.

Det anbefales derfor, at den opdaterede MKV udvides til at inkludere:

En beregning af de potentielle sparede busdriftmidler og konsekvenserne for ruteplanlægning i hele kommunen

En socioøkonomisk vurdering af hvilke befolkningsgrupper der får glæde af investeringen – og hvilke der potentielt mister adgang til kollektiv transport

En alternativ scenarieanalyse med investering i forbedrede busløsninger frem for letbane.

Venligst
Nora Munch
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Nora Munch

Indsendt

26/07/2025 18:25

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS8916718

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086