Høringssvar
Da vi bor i Park Allé, vil vi hermed indsende følgende høringssvar vedrørende Letbanens etape 2.
Ud fra de erfaringer vi har fra den allerede eksisterende letbane i Aarhus, ser vi følgende problemer: Høje investeringer ved etablering, store drift- og vedligeholdelsesomkostninger, forholdsvis mange påkørsler af biler, cyklister og fodgængere, bl.a. på grund af togenes lange bremselængde. Togene larmer langt mere end eldrevne busser. Mange aflysninger af forskellige årsager, bl.a. på grund af is på ledningerne om vinteren. Når der er problemer med et togsæt, kan der ikke umiddelbart sættes et nyt ind, det er langt lettere at skaffe en ekstra bus.
Letbanen kan føres vest om Rådhuset
Hvis letbanen føres gennem Park Allé, og derefter hen langs Rådhuspladsen, vil vores smukke Rådhus, og selve Rådhuspladsen, nærmest blive omkranset af skinner, grimme master og elledninger – det vil være en skændsel for den smukke bygning og for Aarhus, som by; og dertil kommer, at turisterne vil kunne tro, at Rådhuset er en Banegård. Hvis løsningen bliver en ny letbane, er det derfor helt afgørende, at skinnerne føres vest om Rådhuset.
BRT-busser
Indkøb og anvendelse af eldrevne busser, de såkaldte BRT-busser, er en langt billigere og mere fleksibel løsning end mere letbane.
Indførelse af BRT-busser er en løsning, der er meget nemmere at tilpasse, end skinner og letbanetog - ikke mindst når Aarhus over årene udvikles med nye bydele. Der vil langt hurtigere kunne lanceres nye busruter, end der vil kunne udbygges nye letbanestrækninger. Samtidig siger erfaringerne fra Ålborg, at anvendelse af BRT-busser er en god og brugbar løsning.
Else Skytte og Hans Skytte
Park Allé 11, 4 tv,
8000 Aarhus C