Forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.
Fælles forslag til at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafikflow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje.
Høringssvar vedrørende Letbane Etape 2 – Viborgvej/Johan Langes Vej (Aarhus C)
Til Aarhus Kommune, Teknik og Miljø
Kære sagsbehandler,
Hermed en række fælles synspunkter i den aktuelle høring om opdateringen af miljøvurderingen for Letbane Etape 2 fra beboere på Viborgvej og Johan Langes Vej.
Grundet de nye foreløbige skitser om vejføring på Viborgvej (indenfor ringgaden) ønsker vi en grundig miljøkonsekvensvurdering af den øgede biltrafik på de mindre villaveje langs Viborgvej, herunder hvordan etablering af et vejkryds samt højre-svingbane v. Johan Langes Vej vil påvirke områdets beboere (sikkerhed/støj).
Undgå etablering af kryds og højre-svingbanen v. Johan Langes Vej / øget trafik ad stille villavej
Etablering af et kryds og en højre-svingbane virker for os beboere på både Viborgvej og Johan Langes Vej, som om Aarhus Kommune har tænkt at lede trafikken fra hovedårer (Viborgvej/ Ringgaden) gennem en lille villavej (Johan Langes Vej), der ikke er gearet til den mængde trafik, som vil komme på baggrund af:
1. Etablering af det nye Amtssygehus-kvarter og nyt vejkryds, som vil give direkte incitament og adgang via Johan Langes Vej videre til Ringgaden nord ud af byen (og dermed slå genvej undgå et lyskryds ved Ringgaden/Viborgvej)
2. Etablering af en højre-svingbane fra midtbyen, hvor bilister, der skal nord ud af byen vil vælge Johan Langes vej dermed undgå et lyskryds ved Ringgaden.
Vi har svært ved at se at disse forslag er i overensstemmelse med byrådets beslutning om FORBUNDNE
LOKALMILJØER MED PLADS TIL BYLIV med henvisning til Aftale om grøn mobilitetsplan, side 22: ”Boligkvartererne i Aarhus skal være endnu mere attraktive og trygge at bo, lege og leve i til gavn for beboere og bløde trafikanter. Det gælder både i midtbyen, i forstæderne og i vores oplandsbyer og landsbyer. Derfor er forligsparterne enige om, at størstedelen af vejtrafikken skal foregå på det overordnede trafikvejnet, mens lokalvejene, bymidterne og boligområderne forbeholdes lokaltrafik og ærindekørsel. Det vil give plads til gaderum med mere ophold, bløde trafikanter og mindre støj.”
Vores bekymringer er øget trafik på små villaveje, som vi pt oplever intensiveret og som med etablering af en svingbane og et vejkryds ved Viborgvej/Johan Langes Vej vil blive intensiveret uhensigtsmæssig yderligere til fare for bløde trafikanter, som bruger villavejene til at tilgå Botanisk Have, turister til Den Gamle By samt skolevej – og ikke mindst til leg for kvarterets børn.
MILJØVURDERINGEN BØR UNDERSØGE ALTERNATIVE RUTER/ VEJFØRING FOR BILTRAFIKKEN
Vi ønsker, at man ifm. miljøvurderingen undersøger trafikbelastningen – både den nuværende i spidsbelastningstidspunkter, samt laver en fremtidsberegning ud fra både trafik fra til Amtssygehusgrunden og trafik fra/ til Midtbyen.
Derudover ønsker vi i høj grad, at man undersøger alternativ vejføring for at sikre trafikken fra midtbyen og Amtsygehusgrunden forbliver på hovedårene ad Viborgvej/Ringgaden og ikke via de små villaveje, som grænser op til Viborgvej som fx Johan Langes Vej.
I dag oplever vi allerede, oftest om morgenen, øget biltrafik som bruger Johan Langes Vej som genvej for at undgå Ringgade-krydset ved Viborgvej.
Vi har nedenfor listet en række forslag til alternative ruter/ vejføring, som kan begrænse biltrafikken i villakvarteret omkring Botanisk Have.
FORSLAG TIL ALTERNATIVE RUTER/vejføring ---
Vi har i det følgende listet en række forslag til alternativ ruteføring, som vi mener kan imødekomme en bedre mobilitet med fokus på at bruge hovedtrafikveje og sikre at botaniker-kvarteret forbeholdes lokaltrafik og ærindekørsel i overensstemmelse med mobilitetsplanen. Vi håber disse forslag vil blive taget til efterretning i udførelsen af den endelige planlægning…
Forslagene er listet nedenfor efterfulgt af en grovskitse 😊
Vi foreslår følgende:
1. Kun højresving UD fra de tre villaveje op langs Viborgvej, herunder: Eugen Warmings Vej, FGE Rostrups Vej og Johan Langes Vej.
2. Kun højresving IND ad Warmings Vej + FGE fra Viborgvej, da de ikke vil blive merbelastet af trafikken fra Amtssygehusgrunden.
3. Johan Langes vej blændes af for indkørsel grundet stigende trafik fra Amtssygehusgrunden, som naturligt vil bruge vejen som smutvej til Aarhus Nord. Desuden vil bilister, der ønsker at dreje ind på Amtssygehusgrunden og kommer fra Midtbyen, dreje til højre ind ad Johan Langes Vej, lave en U-vending og køre lige over Viborgvej og ind på Amtssygehusgrunden.
4. Ingen etablering af en højre-svingbane ad stille villavej, denne overflødiggøres med pkt.3, hvis Johan Langes Vej blændes for indkørsel. En decideret etablering af en højresvingsbane op ad Viborgvej ind på Johan Langes Vej vil virke som incitament til at tage en genvej gennem en stille villavej og derved kan bilister undgå et lyskryds ved Ringgaden, hvis de skal mod Aarhus Nord.
5. Etablering af T-kryds: Trafikanter fra Amtssygehusgrunden bør hurtigst muligt komme på Ringgaden – enten via venstresving op ad Viborgvej eller via Tage Hansens Gade og udgangen via Thomas Nielsen vej.
6. Dobbelt-højre-svingbane ved ringgadekrydset kan evt. etableres, hvis man i trafikmålingerne vurderer, at en enkelt svingbane ikke vil være tilstrækkelig. En dobbeltsving-bane kan etableres på hjørnet ved Ringgaden / Viborggården/ Kebabhouse, hvor der i dag er indlagt vej plads til parkering.
Vi håber, at dette høringssvar kan bidrage til et bedre fundament for at lave en grundig miljøvurdering og forhåbentlig bidrage til en løsning, der balancerer kollektive trafikmål med lokal tryghed og i overensstemmelse med Aarhus Byråds beslutninger.
Med venlig hilsen
Viborgvej 16 - Majken og Peter Jakobsen
Viborgvej 18 Maria og Jeppe Mølleskov Blæsbjerg
Viborgvej 20 Sharon og Tor Hyldkrog
Johan Langes Vej 6 -Mette og Kristian Gammelgaard Møller
Johan Langes Vej 8 - Anne og Kasper Bro Larsen
Oversigt over alternativ vejføring nederst i vedhæftetede fil.