Følgende hørringsvar omhandler primært letbanestoppet Klokkerparken ved Bispehaven.
Letbanens 2. etape med stop ved Klokkerparken vil højne områdets tiltrækning på nye beboere samt øge områdets renomé. Letbanen vil binde området tættere sammen med letbanens øvrige etaper og integrerer bydelen sammen i kombination med en BRT-løsning på Ringvejen.
Cykler og gående.
Brabrand Nord-ruten (cykelsti) går gennem Bispehaven og via øverste del af Klokkerparken og ud mod Viborgvej ved Frydenlundcenteret (Se figur 1).
Cykelforbindelsen lider af at være dårligt gennemtænkt og udført. Specielt ved overgangen fra Bispehaven over Ryhavevej og via ruteforløbet i den øverste del af Klokkerparken og stisystemet ud til og med Åbyhøjvej. Denne rute mangler asfalteret underlag, stibelysning gennem Klokkerparken samt bedre markeret overgang over Ryhavevej. Specielt overgangen ved Ryhavevej bør være sikret med et helesystem til såvel cykler som fodgængere.
Cykelstiens forløb og fodgængere mulighed for at krydse vejen ved stoppestedet skal indtænkes i planlægning af stoppestedet Klokkerparken.
Vi foreslår at en plan for området tager højde for at udbedre cykelstien, så den bliver endnu mere attraktiv at anvende.
Figur 1. Cykelsti (Brabrand Nord-ruten)
Kilde: Google Maps
Den grønne kile
Et letbane-stop ved den grønne kile kan blive et samlingspunkt og bindeled mellem Bispehaven og parcelhuskvarteret i Hasle samt den kommende bebyggelse langs Ryhavevej. Stoppet Klokkerparken bør som navnet antyder være et parkstop. Stoppestedet er placeret centralt i det grønne kile fra True skov og ind i centrum af Hasle og Åbyhøj. Dette kan understreges ved tydeligt at forlænge og samtænke en grøn overgang mellem Bispehaven og Klokkerparken ved dette stop.Det kan så bliver letbanens 2. etapes eneste “grønne” stoppested og dermed understrege det beliggenhed i den grønne kile.
Vi foreslår en anlæggelse af stoppestedet Klokkerparken som et reelt park stop med grønne rekreative områder, evt. med beplatning af skov hvor tæt bebyggelse friholdes i den grønne kile.