Gå til hovedindhold

Høringssvar

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

Vedrørende: Høringssvar for Letbane Etape 2, Silkeborgvej/Brabrand

Vi indsender hermed et fælles høringssvar for at udtrykke vores store bekymring for den foreslåede udvidelse af Letbanen til Brabrand. Vi er direkte berørte beboere, der frygter betydelige negative konsekvenser for vores grunde, ejendomsværdier og livskvalitet.

Vores primære indsigelser er fokuseret på følgende områder:

1. Rejsetid og passagergrundlag
Vi undrer os over, hvorfor letbanen skal føres helt til den potentielle Brabrand Station. Ifølge vores vurdering er både letbanens rejsetid og rute fra Brabrand til Aarhus midtby uhensigtsmæssig lang. Vi vurderer, at rejsetiden vil være mere end 40 minutter, hvilket er markant længere end de 15 minutter, det tager med den nuværende busforbindelse.
Derudover mener vi, at det forventede passagergrundlag på den forlængede strækning er overvurderet. Der er ikke engang en A-bus på denne side af City Vest, hvilket indikerer et lavt passagerbehov i forvejen.
Vi stiller derfor spørgsmålstegn ved, om letbanen fra City Vest til Brabrand Station reelt vil bidrage til at reducere de samlede emissioner. Letbanens rute gennem tæt bebyggede områder som Gellerup, Bispehaven og Hasle Torv er tidskrævende. Den lange rejsetid, som vi vurderer, vil være markant længere end den nuværende busforbindelse, kan potentielt afskrække pendlere og få dem til at vælge bilen i stedet. Dette ville have den modsatte effekt af den ønskede klimamålsætning og føre til øget biltrafik og emissioner på de i forvejen belastede indfaldsveje.
Vi forstår, at der i forvejen er planlagt et trinbræt ved Brabrand Station, som skal forbinde Brabrand med Aarhus H. Et trinbræt vil give borgerne i området en hurtig og direkte adgang til bymidten. Hvorfor skal letbanen føres herud, når der allerede er en eksisterende, effektiv og fremtidssikret løsning i form af en togforbindelse?
Vi anmoder om en grundig, uafhængig analyse af den reelle rejsetid og det forventede passagergrundlag på strækningen fra City Vest til Brabrand Station. Vi foreslår i stedet, at man overvejer at stoppe letbanen ved et strategisk knudepunkt som City Vest for at maksimere effektiviteten og undgå et tomt og kostbart projekt.

2. Støj, visuel forurening og værditab
Letbanen er planlagt til at køre meget tæt på vores husstande, hvilket rejser alvorlige spørgsmål om støj og vibrationer. Vi frygter, at et højt støjniveau vil forringe vores livskvalitet og, mest alvorligt, reducere værdien af vores ejendomme.
Derudover er vi dybt bekymrede for, at letbanen vil kræve installation af store og grimme støjhegn. Disse hegn vil ødelægge den naturskønne udsigt og forringe æstetikken i vores nabolag. Vi anmoder kommunen om at redegøre for, hvilke konkrete støjreducerende foranstaltninger der er planlagt for at beskytte vores ejendomme, ud over visuelt forstyrrende støjhegn.
Vi savner også en grundig vurdering af de samlede emissioner fra anlægsfasen.
Letbaneprojektet vil kræve omfattende brug af byggematerialer som beton, stål og asfalt, der har et meget højt CO2-aftryk. Det er afgørende, at kommunen fremlægger en analyse af de samlede indlejrede emissioner (embedded carbon) fra projektet. Anlægsarbejdet kan derudover også skabe vibrationer, der beskadiger de eksisterende bygninger langs ruten. En eventuel genopbygning af beskadigede ejendomme vil også have et markant CO2-aftryk, som ikke er medregnet i den nuværende vurdering.

3. Ekspropriering og kompensation
Vi er som direkte berørte beboere stærkt bekymrede for de eksproprieringer, der kan blive nødvendige for at gennemføre projektet. På nuværende tidspunkt har Aarhus Kommune ikke fremlagt en klar og detaljeret plan for, hvordan den nødvendige jord er tænkt indhentet, og hvordan en eventuel kompensation vil finde sted.
Vi anmoder om en redegørelse for følgende punkter:
​​Omfang og plan: Hvilke specifikke ejendomme og arealer på Silkeborgvej forventes at blive eksproprieret eller på anden måde berørt af projektet? Vi ønsker indsigt i de detaljerede planer, der vedrører vores egne grunde. Vi er dybt frustrerede over udsigten til, at vores boligarealer kan blive indskrænket, og at projektet kan ramme enten direkte eller meget tæt på vores bygninger. Denne usikkerhed om omfanget af den potentielle ekspropriering er en stor personlig og økonomisk bekymring for os.


Kompensation: Hvordan vil kommunen sikre, at de berørte grundejere bliver fuldt ud kompenseret for både den eksproprierede jord og det tab af ejendomsværdi, som vi forventer vil opstå som følge af letbanens nærhed og de visuelle gener fra eventuelt støjhegn? Vi forventer, at kompensationen dækker mere end blot den direkte ekspropriation.

Vi opfordrer Aarhus Kommune til at tage vores bekymringer alvorligt og revidere de nuværende planer, så de tager hensyn til både effektivitet og de menneskelige og økonomiske omkostninger for beboerne på Silkeborgvej.

Med venlig hilsen
Beboerne på Silkeborgvej 570, 572, 574, 576, 578, 780, 582
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Emilie Marie Nielsen

Indsendt

23/08/2025 17:44

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS2200134

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086