I forbindelse med undersøgelse af letbane op ad Viborgvej sætter vi pris på, hvis kommunen vil gøre grundige overvejelser om de mulige sundheds-, støj- og naturmæssige gener. Ligeledes ser vi gerne at det undersøges grundigt hvordan eventuel inddragelse af grønne områder vil forringe områdets rekreative værdi.
Det undrer os fortsat hvorfor man ikke i højere grad overvejer en linieføring igennem Søren Frichsvej, hvor der er opført mange nye boliger og hvor det kommende bebyggelse på områder frigivet af DSB også vil påkræve udvidelse af den offentlige transport. Det virker som om behovet i den retning vil være betydelig større end langs Viborgvej.
Den største indsigelse i forhold til forelagte materiale er dog ,at det for os lokale beboere er fuldstændigt uklart hvad de langsigtede konsekvenser af en letbaneføring vil være! Er letbanen bare trin 1 i en planlagt fortætning, der gennemgående vil ændre kvarterets nuværende status? Og i givet fald er det jo i virkeligheden ”denne store plan” vi skal forholde os til som lokale borgere! Det er jo tænkeligt at selve letbanen er til at leve med, men at efterfølgende etageejendomme vil påføre kvarteret en masse uønskede kvalitetsforringelser (sundhed, lys, støj mm). Vi mener at det udleverede materiale er helt utilstrækkeligt til at man som borger kan forholde sig konstruktivt til konsekvenserne.
Det er selvfølgeligt vigtigt at kommunen overvejer hvordan man kan styrke den kollektive trafik. Letbanen er muligvis en løsning til nogle af de udfordringer, men den er rent ud sagt dyr, grim og fylder meget mere end f.eks elektrificerede busser. Det ville være rart hvis man som borger kunne indgå i en form for oplyst dialog med kommunen omkring konsekvenserne. Det forelagte materiale er mangelfuldt i forhold til betragtninger både omkring den konkrete linjeføring (antal spor langs vejen, hvad med bil trafik? Placering af transformatorstationer) men også alt for uspecifik omkring hvad man i øvrigt forestiller sig omkring kvarteret fremtid. For tiden er der f.eks. en høring om en voldsom privateget boligblok ved siden af Frydenlund som møder meget lokal modstand – skal vi forvente mere af denne slags kapitaldrevet opportunisme i forbindelse med letbanen etableres? Vores spørgsmål er derfor: Hvad der den store plan, som vi skal se Letbanedelen ind i?