Gå til hovedindhold

Høringssvar

Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen?

Genovervejelse af linjeføring v. Ryhavevej, og ændring af lokation for hovedarbejdsplads E5 i Klokkerparken

Forslag til alternativ linjeføring for at skåne Ryhaven og områderne omkring Klokkerparken.
Endelig er de trafikale forhold i og omkring Klokkerparken blevet bedre med lavere hastigheder og generelt mindre trafik end tidligere, og området fra Bispehaven og ned mod Klokkerparken og hen mod Ryhaven opleves meget roligt, og med store grønne arealer, som bruges flittigt af mange i området (ikke kun de nærmeste beboere).
Gennemføres nuværende linjeføring via Rymarken og igennem Ryhaven, hvor der også åbnes op ud til et ekstremt befærdet kryds, vil det have store negative konsekvenser for et ellers roligt område. Det må ligeledes være en meget dyr løsning i forhold til nødvendige eksproprieringer, både økonomisk efter de nye ejendomsvurderinger fra vurderingsstyrelsen, men også hvad det koster området, ved at linjeføre gennem velfungerende boligkvarterer og 2 børnehaver som ligger helt ud til Rymarken.
Kunne en alternativ linjeføring via Rymarken og Hasle Centervej overvejes, hvis det absolut skal være en letbane, og ikke en mere fleksibel og noget mere æstetisk busløsning. I den forbindelse stor ros til de nye El-busser, som er meget behagelige at køre med og ekstremt støjsvage.

Omplacering af E5 hovedarbejdsplads. Såfremt, der ikke er noget at gøre, og alt forbliver som forventet, ønskes gentænkt en placering af E5 hovedarbejdsplads med nuværende placering i Klokkerparken. Et meget værdsat grønt område med store træer, og rigt dyreliv med ræve, harer, skovskade osv. Måske også et yndet tilflugtssted for områdets beboere, når letbanearbejdet forventeligt nok går i gang trods alt. Alternativ kunne ubenyttet industriområde som har stået tomt længe benyttes på Ryhavevej 50B (et område som også kan anvendes, hvis den alternative linjeføring via Hasle Centervej benyttes.

Tilhænger af kollektiv trafik men ikke letbanen. Der har været alt for mange problemer ved vejrskifte, udfordringer med bremser og signaler, og det virker til at være en meget dyr og ufleksibel løsning, når man ser på Etape 2. Det virker mere som et prestigeprojekt koste hvad det vil end en gennemtænkt god løsning, som passer til de områder, den skal tilpasses, og de behov den skal dække.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Mette Dalgaard

Indsendt

24/08/2025 10:11

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS4024075

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åby Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen Skejby-Christiansbjerg

Hørings-id

H1178

Kontakt

Har du spørgsmål vedrørende 
miljøvurderingen?

Så kontakt:
Hanne Kaagaard Jensen
VVM-planlægger
E-mail: hkj@aarhus.dk
Telefon: 2920 8698


Har du spørgsmål vedrørende 
lokalplan og kommuneplantillæg?

Så kontakt:
Andreas Blau
Byplanlægger
E-mail: andaleb@aarhus.dk
Telefon: 2961 2086