Høringssvar til Aarhus Kommunes forslag om etablering af Letbanen Fase 2
Jeg er som udgangspunkt stor tilhænger af at styrke og udbygge den kollektive trafik. Det er vigtigt for både byens udvikling og for klimaet. Men når det foreslåede projekt for Letbanen Fase 2 samtidig medfører så omfattende negative miljømæssige og rekreative konsekvenser, må jeg sige klart ”nej tak”.
Jeg vil særligt pege på den grønne kile mellem Koppelsvej i øst og Stenbækvej i vest. Området er et unikt, rekreativt grønt bælte med tætte træer, grønne plæner og et rigt dyreliv. Her har vi oplevet både ræv, hare, natugle, egern, flagermus – og vi vågner om morgenen til en fantastisk fuglesang. Området bruges dagligt af både beboere og institutioner til boldspil, leg og ophold i naturen.
Hvis letbanen anlægges her, vil dette miljø blive ødelagt. Vi mister de store træer, som ikke bare giver skygge og naturværdi, men også fungerer som en effektiv støjafskærmning mod Silkeborgvej. I stedet vil vi få endnu mere støj – denne gang fra letbanen. Samtidig mister vi det smukke grønne landskab og får i stedet udsyn til biler på Silkeborgvej samt de uomtvistelige grimme master og køreledninger fra letbanen.
Derudover er det værd at stille spørgsmål ved, hvorfor Aarhus skal investere i en løsning, der er både dyr i etablering, ufleksibel i drift og sårbar over for vejrforhold som blade på skinnerne og frost på køreledninger. En rejse fra vores område til Aarhus C vil tage op mod 45 minutter – og dette til trods for, at der findes et oplagt alternativ med moderne el-busser. Disse er billigere at etablere, mere fleksible at omstille og kan levere en grøn og effektiv kollektiv trafik uden at ødelægge de rekreative og naturmæssige værdier, som vi har så få af i byen.
Af ovenstående grunde må jeg på det kraftigste opfordre til, at Aarhus Kommune dropper linjeføringen gennem den grønne kile og i stedet satser på mere bæredygtige og fleksible transportløsninger, der respekterer både mennesker og natur.