Trafik i forbindelse med letbanens etape 2 - Viborgvej
Forslag om at undersøge biltrafikken inkl. forslag til at undersøge ny vejføring for at sikre et godt trafik-flow uden at kompromittere sikkerheden på små villaveje ved Botanisk Have (Aarhus C)
Høringssvar vedrørende Letbane Etape 2 – Viborgvej (Aarhus C)
Til Aarhus Kommune, Teknik og Miljø
Grundet de nye foreløbige skitser om vejføring på Viborgvej (inden for Ringgaden) ønsker vi en grundig vurdering af den øgede biltrafik på de mindre villaveje langs Viborgvej, herunder hvordan etablering af et vejkryds samt højre-svingbane ved Johan Langes Vej vil påvirke områdets beboere (sikkerhed/støj).
Af udviklingsplanen for Amtssygehuskvarteret fremgår det, at der planlægges et vejkryds fra den nye bydel til Viborgvej / Johan Langes Vej samt højresvingsbane på Viborgvej til Johan Langes Vej. Vi mener, at disse to tiltag vil virke som direkte incitament til at køre af Johans Langes Vej i stedet for direkte til Ringgaden.
Johan Langes Vej er allerede påvirket af øget trafik i morgen- og eftermiddagstrafikken. Den øgede trafik opstår, når trafikken på Vestre Ringgade sander til, pga. lukningen af Vesterbro Torv (al den trafik skal nu af Ringgaden og bl.a. Viborgvej, hvis man skal til midtbyen), og i nordgående retning ud af byen for at undgå den øgede trafik på Viborgvej – her bruges Johan Langes Vej som genvej for at komme uden om trafik og det lyskryds hvor Ringgaden og Viborgvej krydser hinanden.
Vi har også svært ved at se at forslagene om vejkryds og højresvingsbane til Johan Langes Vej er i overensstemmelse med byrådets beslutning om FORBUNDNE LOKALMILJØER MED PLADS TIL BYLIV med henvisning til Aftale om grøn mobilitetsplan, side 22: ”Boligkvartererne i Aarhus skal være endnu mere attraktive og trygge at bo, lege og leve i til gavn for beboere og bløde trafikanter. Det gælder både i midtbyen, i forstæderne og i vores oplandsbyer og landsbyer. Derfor er forligspartnerne enige om, at størstedelen af vejtrafikken skal foregå på det overordnede trafikvejnet, mens lokalvejene, bymidterne og boligområderne forbeholdes lokaltrafik og ærindekørsel. Det vil give plads til gaderum med mere ophold, bløde trafikanter og mindre støj.”
Alle vejene omkring Botanisk Have er små villaveje, med børn der cykler til skole og leger på og ved vejen.
Vi vil foreslå, at der fra Johan Langes Vej kun bliver mulighed for udkørsel til højre af Viborgvej og ingen indkørsel. Alternativt, at der laves et T-kryds og Johan Langes Vej lukkes helt mod Viborgvej.
Med venlig hilsen
Vibeke Høgh og Jens Jerslev
Johan Langes Vej 15