Letbanens etape 2 – Høringssvar
Hvad skal vi huske at undersøge i miljøvurderingen.
Det er overvejende positivt at der satses på at udvikle den kollektive trafik i Aarhus. Letbanens etape 2 er et godt bud på udvikling af den kollektive trafik, men det vil være relevant at undersøge alternative linieføringer til den foreslåede op ad Viborgvej. F.eks kan Søren Frichsvej være en mere velegnet linieføring især fordi der langs med Søren Frichsvej er bygget store boligområder og der planlægges yderligere store byggerier i området.
Vedrørende forslaget om en linieføring langs Viborgvej er der i særlig grad behov for at vurdere hvordan støjgener og gener fra viberationer kan minimeres på en måde der ikke skæmmer de omkringliggende kvarterer.
Særlig opmærksomhed bør rettes mod den foreslåede omformerstation tæt på Degnebakken. Især er der behov for at vurdere hvordan evt støj og magnetfelter minimeres.
Det bør desuden undersøges om der findes nyere og mere velegnede teknologier end en traditionel letbane f. eks elbusser i særlige baner.
Forslaget om etablering af en letbane på Viborgvej bør ses i sammenhæng med de tidligere overvejelser om byfortætning langs Viborgvej. Det er vanskeligt at forestille sig hvorledes der langs Viborgvej skal være plads til byfortætning, tosporet letbane, to baner til almindelig trafik, to cykelstier samt to fortove. Dette kan næppe etableres uden at lave voldsomme indgreb i de gamle villakvarterer nord og syd for Viborgvej.
Villakvarteret syd for Viborgvej er karakteristisk for udbygningen af villakvarterer i 40’erne og 50’erne og de rummer væsentlige værdier, der er værd at bevare. Eksempelvis er de fleste huse velbevarede og de smukke gamle huse giver kvarteret en særlig karakter, der indbyder til nærhed og kontakt på tværs af generationer.En bevarende lokalplan burde overvejes på samme måde som det er set i Viby og Risskov.
Med venlig hilsen
Elsebet Herborg Krogh
Jens Krogh
Degnebakken 13, 8210 Aarhus V