Forsalg om konsekvensvurdering af trafikale forhold, så der sikres et godt trafikflow uden at sikkerheden i eksisterende boligkv
Forsalg om konsekvensvurdering af trafikale forhold, så der sikres et godt trafikflow uden at sikkerheden i eksisterende boligkvarterer kompromitteres
Høringssvar vedrørende Letbane Etape 2 – Viborgvej (Aarhus C)
Til Aarhus Kommune, Teknik og Miljø
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingerne ønsker vi undersøgt alternative løsninger til lysreguleret kryds og højresvingbane ved Johan Langes Vej. Løsninger som tager højde for ’Aftale om grøn mobilitet’s afsnit ’Forbundne lokalmiljøer med plads til byliv’ der beskriver følgende: ”Boligkvartererne i Aarhus skal være endnu mere attraktive og trygge at bo, lege og leve i til gavn for beboere og bløde trafikanter. Det gælder både i midtbyen, i forstæderne og i vores oplandsbyer og landsbyer. Derfor er forligsparterne enige om, at størstedelen af vejtrafikken skal foregå på det overordnede trafikvejnet, mens lokalvejene, bymidterne og boligområderne forbeholdes lokaltrafik og ærindekørsel. Det vil give plads til gaderum med mere ophold, bløde trafikanter og mindre støj.”
Vores bekymringer er øget uvedkommende trafik på små villaveje, som vi allerede nu oplever væsentligt intensiveret som følge af andre lukninger i midtbyen. Med etablering af en svingbane og et vejkryds ved Viborgvej/Johan Langes Vej, som det er skitseret i Udviklingsplan for Amtssygehuset, som trafikal løsning, når højklasset kollektiv transport på Viborgvej gennemføres, vil belastningen stige yderligere til fare for bløde trafikanter, som bruger villavejene som skolevej, til at tilgå Botanisk Have og Den Gamle By samt til leg for kvarterets børn.
Det skal sikres et fornuftigt trafikflow for renovation, parkeringssøgende trafik og områdets beboere, men uvedkommende trafik igennem/ fra området ned i midtbyen eller til/ fra Amtssygehusgrunden bør ikke prioriteres på bekostning af et eksisterende boligkvarters trafiksikkerhed og den kvalitet, der er i at bo, lege og leve her.
VÆSENTLIG ØGET TRAFIK I EKSISTERENDE BOLIGOMRÅDER BØR UNDGÅS
Etablering af et kryds og en højre-svingbane som tidligere skitseret vil give incitament til at trafikken flyttes fra hovedårer (Viborgvej/ Ringgaden) til en lille villavej (Johan Langes Vej), der ikke er rustet til den mængde trafik, som vil komme på baggrund af:
• Etablering af Amtssygehus-kvarteret og et nyt vejkryds, hvor Johan Langes Vej vil være en nærliggende genvej videre til Ringgaden og mod nord (herved undgås en del af Ringgaden + et signalreguleret kryds ved Ringgaden/Viborgvej)
• Etablering af en højre-svingbane fra midtbyen, samt mulighed for venstresving ned mod midtbyen, hvor bilister, der kommer fra/ skal mod nordenden af byen vil vælge Johan Langes vej og dermed undgås en del af Ringgaden + et signalreguleret kryds ved Ringgaden/Viborgvej.
MILJØVURDERINGEN BØR UNDERSØGE EN TRAFIKAL LØSNING, DER TAGER HØJDE FOR MOBILITETSPLANENS RETNINGSLINJER OM TRAFIKØER.
I forbindelse med miljøvurderingen opfordrer vi til at undersøge trafikbelastningen – både som den er i dag på spidsbelastningstidspunkter, samt som fremtidsprognose ud fra både trafik fra/ til Amtssygehusgrunden og trafik fra/ til Midtbyen.
Derudover ønsker vi, at man undersøger alternativ vejføring for at sikre trafikken fra midtbyen og Amtsygehusgrunden benytter de store veje (Viborgvej/Ringgaden) og ikke ledes via de små villaveje, som grænser op til Viborgvej som fx Johan Langes Vej.
Særligt om morgenen og i myldretiden om eftermiddagen oplever vi allerede i dag øget biltrafik, der benytter Botanikerkvarteret (primært Eugen Warmings Vej og Johan Langes Vej) som genvej for at undgå en del af Ringgaden og krydset ved Viborgvej. Når det i fremtiden ikke længere er muligt at benytte Eugen Warmings Vej, vil denne trafik alene ligge på Johan Langes Vej.
INPUT TIL LØSNING
Vi håber, man vil arbejde hen mod en løsning, der sikrer Botanikerkvarteret som trafik-ø iht. aftale om grøn mobilitetsplan. En løsning, der imødekommer en bedre mobilitet med fokus op at bruge hovedtrafikveje så Botanikerkvarteret forbeholdes lokaltrafik og ærindekørsel i overensstemmelse med mobilitetsplanen og de løsninger der udføres andre steder i midtbyen/ nærområdet. Forslagene vil også i høj grad give incitament til at beboere i Botanikerkvarteret går, cykler eller tager kollektiv trafik til midtbyen, i tråd med mobilitetsplanens mål.
I udførelsen af den endelige planlægning, håber vi nedenstående forslag vil blive vurderet:
1. Kun højresving ud af de tre villaveje og op ad Viborgvej, herunder: Eugen Warmings Vej, FGE Rostrups Vej og Johan Langes Vej. Dette sikrer at der ikke bliver blinde veje for eksempelvis renovationsbiler.
2. Johan Langes Vej blændes for indkørsel for at undgå trafikbelastning fra de 900 nye boliger på Amtssygehusgrunden, som naturligt vil bruge vejen som smutvej fra/ mod Aarhus Nord. Dette bør desuden give bedre mulighed for trafikafvikling fra Amtssygehuset og ud mod Ringgaden.
3. Ingen højre-svingbane på Viborgvej, denne overflødiggøres med pkt.2, hvis Johan Langes Vej blændes for indkørsel. En decideret svingbane signalerer, at man ønsker en højere trafikbelastning på villavejen end dens beboere kan generere.
4. Etablering af T-kryds ved Amtssygehusgrunden/ Viborgvej: Trafikanter fra Amtssygehusgrunden bør hurtigst muligt komme på Ringgaden – enten via venstresving op ad Viborgvej eller via Tage Hansens Gade og udgangen via Thomas Nielsen vej.
5. Evt. mulighed for højresving ind ad Warmings Vej + FGE fra Viborgvej, da de ikke vil blive merbelastet af trafikken fra Amtssygehusgrunden.
Vores høringssvar kan forhåbentlig bidrage til fundamentet for en grundig miljøvurdering og en gennemarbejdet løsning, der tilgodeser både kollektive trafikmål og lokal tryghed i overensstemmelse med Aarhus Byråds beslutninger.