Med en høringsfase hen over sommerferien har det desværre ikke være muligt at nå ud til en bredere kreds af borgere og indhente kommentarer. Så nærværende kommentarer står for en lille håndfuld aktive i fællesrådet.
Umiddelbart er vi alle undrende over, at Letbanen tuk Brabrand kun planlægges at skulle føres ned til Rema-rundkørslen og ikke længere ud ad Silkeborgvej.
Banen foreslås at stoppe midt i et parcelhuskvarter, hvor de flere beboere forventes at have biler – og hvis de skal til midtbyen, så vil en busrute ind ad Silkeborgvej, som forventes at blive ved at køre, helt sikkert være at foretrække.
Derfor opfordres til måske at gå tilbage til den oprinde tanke for Letbanen, at den skulle stoppe i Gellerup – oprindelig ved City Vest – men det center ser jo desværre ikke ud til at blive samme dynamo, som i 2009, da Letbanen til Brabrand blev opfundet af Keld Albrechtsen.
I stedet opfordres til at gentænke. Eventuelt undgå nedrivning af Nordgårdhallen.
Vi kan godt være i tvivl om Letbanen for beboere i Gellerup syd og Skovgårdspark-området vil være et attraktiv tilbud, når man skal ind til byen, fordi ruten opleves at køre en stor omvej op forbi Ryhavevej og Bispehaven.
Samtidig har vi i fællesrådet siden åbningen af Karen Blixens Boulevard kritiseret, at vejanlægget blev lavet, uden at der er blevet tænkt på cykelstier. Og med den nye skole placeret lige ud til boulevarden virker det helt ugennemtænkt. Så anlæggelse af cykelstier på begge sider af boulevarden bedes tænkt ind planerne, når/hvis det bliver til noget.
Fællesrådet ønsker også, at der kigges på adgangsveje til offentlig transport for de beboere, som ikke bor lige ved siden af en eventuel kommende letbane, men som kan blive påvirket af, at der måske bliver nedlagt eksisterende busruter. Sikre, at det kommer stop nok.
Som Fællesråd ønsker vi mere tilgængelig offentlig transport for hele området og ikke kun for centreret omkring Karen Blixens Boulevard. Derfor er det vigtigt at få analyseret forventninger til en kommende benyttelsesgrad af en letbane, men derudover også generelle behov for, hvor i hele Fællesrådets område, der er brug for adgang til offentlig transport, som måske bedre vil kunne opnås ved mere busdrift i stedet for en letbane.
I Gellerup har vi netop haft en underskriftindsamling med ønske om busruter, der kører lidt mere fleksibelt rundt i området til boligafdelinger, hvor der nok bor flest potentielle brugere af en eventuel Letbane.