Letbanens etape 2 - Hvad skal vi huske på i undersøgelsen.
vedr. Letbanen Etape 2
Letbanes etape 1. virker som en god og logisk idé, om at forbinde Aarhus med byerne Odder mod syd og Grenå mod nord/øst. Denne linieføring tangerer Aarhus ved banegården og forbinder, på god vis, nærområdet med byen. Langs med havnen samt op ad Randersvej går det vel også fint nok, det meste af året. Der hvor letbanen har sine udfordringer på støj og æstetik er bandt andet i svinget i bunden af Randersvej hvor støjniveauet og kaoset i ledningføring samt master bliver lidt af en udfordring.
Det er netop med dette i baghovedet, at ideen om at lade letbanen gå fra; Banegårdspladsen via Parkallé til Rådhus pladsen og videre ned af Vesteallé, for dernæst med et forløb på Thorvaldsengade, langs med åen,
køre videre ud af Viborgvej.
Dette forløb, medfører mange sving og kørsel i gadeforløb, der reelt er for snævre og hvor larmen, samt opstilling af master og strømkabler, bliver ødelæggende for oplevelsen af de fine byrum og bygninger i
den indre by.
Forløbet vil give mange udfordringer og ændringer, da denne løsning kræver rigtigt meget plads. Således vil også forløbet langs med Den Gamle By og af Viborgvej kræve fældning af træer og justering af vej bredde.
Det er forbundet med rigtigt mange omkostninger for byen, dette både økonomisk og ikke mindst rent æstetisk
at gå videre med en letbane, som i Etape 1. var god på mange punkter, med som, videreført til en 2. etape, bliver for rigid og ufleksibel.
Behovet er et andet, når forbindelsen primært kører gennem en tæt bebygget indre by og historiske byområder der ikke tåler disse ødelæggende ændringer.
Her er der mere tale om fleksibilitet og tilpasning, hvor det ville være lettere, hurtigere og billigere at tilpasse busruter, hvor EL busser, gerne af forskellig kapacitet, vil være en god og fremtidssikret løsning.
Dette ligeledes i forhold til fremtidig byudvikling, hvor Aarhus ind imellem åbner for nye områder, i forhold til byudvikling, er det ligeledes enklere at justerer og tilføje nye destinationer og retninger.
Afslutningsvis skal det nævnes at vi står overfor rigtigt store investeringer og ikke mindst udfordringer i forhold til byggeperioden med CO2 aftryk, støjgener og byggepladser.
Det KAN gøres på en anden måde, hvis man tænker ELbussen ind som en selvstændig linje, med egne spor, hvor det giver mening og med godt placerede stoppesteder og et nyt og mere moderne udtryk.
Og ja! miljøvurderinger er til for at huske og afveje alle aspekter, ved et fremtidigt projekt.
Her synes vi dog, man bør gå et par skridt tilbage og overveje om det er den rette løsning, at videreføre letbanen
i en etape 2. Det synes vi ikke det er, der er SÅ meget der taler i mod denne løsning.
De Bedste hilsner
Claus Paaske og Lotte Duwe Nielsen
FGE Rostrups vej 22. 8000 Aarhus C
Peter Jensen og Lisbeth Tingholm
FGE Rostrups vej 24. 8000 Aarhus C
Kristine Jensen og Bjarne Frost
Viborgvej 6. 8000 Aarhus C