Konsekvenser af endnu en dagligvarebutik med placering i Hårup
- børn og unge
- voksne
- Erhvervsdrivende
- Byvækst
- Butiksliv og arbejdspladser
Det kan for nogen opleves at være en fordel at få endnu en dagligvarebutik, som beskrevet i nuværende planmateriale. Andre klarer sig fint med de løsninger, der er i dag: handler i Mejlby, i andre butikker på vej hjem fra arbejde eller over nettet med levering til døren. Den borgertype, tænker jeg ikke bliver færre af fremover. ( pendlere og internethandlere)
Jeg synes, man i tanken om endnu en butik - udover det magelige og bekvemme i at have noget tættere på end den maks 1 km fra Hårup i dag - også skal medregne: en sandsynlig lukning af lige præcis købmanden i Mejlby, skolebørnenes adgang til indkøb i frikvartererne, påvirkning af skolens kantine og konsekvenserne af bevidst som ubevidst adgang til mere ultraforarbejdet mad.
Kan en udvikling af købmanden i Mejlby dække borgernes - og ikke supermarkedskædernes - behov? Onlinesalg, vareudbringning, salg af lokalt producerede varer og fødevarer? En gentænkning af nuværende købmands rolle/profil/udbud kunne med fordel få et forsøg.
Skulle det ende med endnu en butik, vil jeg udfordre ejerne på aktitekturen og mængden af lysreklamer. Det virker til, de kun har en og samme klodsede model. Jeg synes, vi har krav på noget pænere.
Jeg synes, man i tanken om endnu en butik - udover det magelige og bekvemme i at have noget tættere på end den maks 1 km fra Hårup i dag - også skal medregne: en sandsynlig lukning af lige præcis købmanden i Mejlby, skolebørnenes adgang til indkøb i frikvartererne, påvirkning af skolens kantine og konsekvenserne af bevidst som ubevidst adgang til mere ultraforarbejdet mad.
Kan en udvikling af købmanden i Mejlby dække borgernes - og ikke supermarkedskædernes - behov? Onlinesalg, vareudbringning, salg af lokalt producerede varer og fødevarer? En gentænkning af nuværende købmands rolle/profil/udbud kunne med fordel få et forsøg.
Skulle det ende med endnu en butik, vil jeg udfordre ejerne på aktitekturen og mængden af lysreklamer. Det virker til, de kun har en og samme klodsede model. Jeg synes, vi har krav på noget pænere.
Tilføj ny kommentar
Min tanke er at Min Købmand ikke kan klare opgaven i de rammer der er i dag. Og jeg kan være i tvivl om hvorvidt det vil være nok at placere Min Købmand i større omgivelser.
Jeg synes vi skal tage debatten med vores købmandsbutik. Hvad tænker de. Kan de klare opgaven alene, uden et alternativ. Og kan de overleve hvis der kommer en discountbutik?
Fantastisk indslag du kommer med. Lad os tage debatten!