Gå til hovedindhold
Forslag til Støjhandlingsplan 2024

Behov for støjafskærmning på Motorvej Syd ved Ormslevvej

Tak for muligheden for at give høringssvar til støjhandlingsplan 2024.

Desværre får man igennem støjhandlingsplanen det indtryk, at planen er lavet fordi det er et krav fra staten og ikke fordi kommunen anser støjen som et vigtigt problem. Det er også det indtryk, det giver, at kommunen lægger op til, at det primære tiltag er støjgunstig asfalt uanset at støjhandlingsplanen beskriver, hvordan effekten af støjgunstige belægninger alene er enkelte DB og endda er halveret efter tre år.

Det er meget uambitiøst for en storby som Aarhus og det bliver endnu mere ambitiøst, når kortet på side 28 tilsyneladende viser, at der end ikke er sikret støjreducerende asfalt på Motorvej Syd.

Som borger på Jarlsmindevej i Stavtrup er det uforståeligt, at der ingen støjforebyggende tiltag er omkring en motorvej i byzone, hvor bilerne kører 120 km/t og en meget stor del af den tunge trafik fra havnen og Molslinien passerer.

Det er endnu mere underligt, når man betænker, at præcis samme trafik længere inde i byen lægges i den kommende Marselisborg-tunnel netop for at reducere støjen, selvom hastighederne her er de halve af, hvad de er på Motorvej Syd.

Støjhandlingsplanen beskriver fint, hvordan det har stor betydning for støjen, om fx en motorvej kan ses fra bebyggelse. Fra Jarlsmindevej kan vi se bilerne over en strækning, der vel er ca. 500 meter. På dele af strækningen er der et begrænset antal træer og ingen steder er der nogen form for støjværn, selvom motorvejen er hævet over terrænet og støjen derfor har endnu mere uhindret adgang til vores huse og haver samt til hele det rekreative område omkring Døde å og Brabrandstien.

Støjhandlingsplanen omtaler desuden, at kommunen anser cykling som et vigtigt middel til at reducere biltrafikken. Det er et anerkendelsesværdigt mål, og øget cykling vil klart også kunne nedbringe støjen fra Motorvej Syd. Som forholdene er nu, er det dog i vintermånederne meget svært at være cykelpendler fra det sydvestlige Aarhus og ind til midtbyen, da Brabrandstien i hvert fald de sidste tre vintre i lange perioder har været oversvømmet. Hvis cykling skal være attraktivt og pendling kunne gennemføres uden gummistøvler og fuldt regnsæt, selv når det er tørvejr, så skal de lavtliggende stykker af Brabrandstien syd om søen hæves.

Af støjhandlingsplanen fremgår det, at kommunen vurderer, at "den reelle positive effekt af støjreducerende foranstaltninger, vil ramme et begrænset antal personer, da hovedparten af de støjbelastede bolliger allerede har forbedret det indendørs støjniveau med facadeisolering". Det er barsk læsning, for selvom vi har tre-lagsglas i alle vinduer kan vi også høre støjen indenfor og høre den mere end da vi flyttede ind for små tre år siden.

Dertil kommer, at støjen fra motorvej syd ikke blot er til gene for os der bor i Stavtrup i området ved motorvejen over Ormslevvej. Støjen er også meget høj i det rekreative område omkring Brabrandstien, hvor man som nævnt i andre høringssvar rammes af en støjmur, når man kommer til dette stykke af Brabrandstien.

Som støjgeneret borger i Stavtrup er det trist at læse, at handlingsplanen lægger op til at "fortsætte arbejdet med at koncentrere trafikken på det overordnede vejnet". For det må betyde, at vi kan se frem til mere og ikke mindre støj fra Motorvej Syd i de kommende år. Det er uforståeligt, at kommunen ikke skaber en løsning på problemet. Kommunen bør afsætte egne midler og hurtigst muligt søge den statslige støjpulje. Kan der ikke opnås medfinansiering fra staten, må det også være muligt at finde modeller for medfinansiering fra de berørte boligejere, hvis husværdi vil stige, hvis støjen kan bekæmpes ordentligt.

Kan det virkelig være rigtigt, at København kan nedsætte farten på og bygge støjvolde omkring sine motorveje indtil byen, men at Aarhus, der kun har én motorvej ind til Ringvejen, ikke kan levere støjafskærmning af nogen art mellem Motorvej Syd og Stavtrup?

Venlig hilsen
Amalie Dam-Hansen og Ulrik Nørgaard Rønsbo
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Amalie Dan-Hansen og Ulrik Nørgaard Rønsbo

Indsendt

04/04/2024 20:05

Sagsnummer

HS9234083

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H826