Gå til hovedindhold
Forslag til Støjhandlingsplan 2024

Høringssvar til støjhandlingsplan 2024

På vegne af Grundejerforeningen Vængerne indsendes hermed høringssvar til Aarhus Kommunes støjhandlingsplan 2024.

Grundejerforeningen Vængerne i Tranbjerg er med sine 535 husstande en af landets største grundejerforeninger. Med Jegstrupvænget grænser en stor del af foreningens område op til Landevejen, hvorfra foreningens medlemmer er voldsomt plaget af trafikstøj. Det påvirker livs- og sundhedskvaliteten dagligt at være plaget af konstant trafikstøj.

På den baggrund finder vi det meget bekymrende, at støjhandlingsplanen 2024 ikke er mere ambitiøs i forhold til hverken budget eller konkrete støjreducerende tiltag, der over de næste 5 år skal beskytte borgerne i Tranbjerg mod den massive støjforurening, som dagligt udledes fra Landevejen, og som forventeligt kun vil stige yderligere i de kommende år.

Ved gennemgang af støjhandlingsplanen 2024 finder vi særligt følgende punkter problematiske:

1. Tranbjerg fremgår ikke tydeligt af støjkort
Det fremgår ikke tydeligt af det overordnede kort for kommunen, hvor meget de enkelte områder i Tranbjerg er ramt af trafikstøj ifølge computerberegningerne. Det er svært at aflæse kortet og giver indtryk af, at Tranbjerg ikke er et fokusområde for kommende støjtiltag.

2. Giber Ringvej - og dermed heller ikke den afledte trafik - indgår i støjhandlingsplanen
Som udgangspunkt er det positivt, at støjhandlingsplanen i højere grad end tidligere inddrager indfaldsvejene til Aarhus. Det gør det dog samtidig endnu mere bemærkelsesværdigt, at Landevejen i Tranbjerg ikke i højere grad fremgår af planen. Denne vej er i dag endnu mere end tidligere at betragte som en væsentlig indfaldsvej efter åbningen af Giber Ringvej. En status, som kun vil cementeres i de kommende år efterhånden som brugen af Giber Ringvej vil stige.

Vi er klar over, at Giber Ringvej er så ny, at det endelige trafikmønster på og fra denne vej endnu ikke er fuldt etableret. Men det ændrer ikke ved, at der nu føres ekstra trafik ind ad Landevejen, som ikke tidligere blev ført af denne strækning. Støjhandlingsplanen skal gælde for de næste 5 år, og det må forventes, at den afledte trafik fra Giber Ringvej i denne periode kun vil tage yderligere til. Kommunens egne trafikberegninger for den afledte trafik ad Landevejen, som blev udarbejdet forud for etablering af Giber Ringvej understøtter kun den forventning.

3. Støjhandlingsplan baseret på gamle trafiktal
Vi står helt uforstående overfor, at den nye støjhandlingsplan bygger på gamle trafiktal fra 2021 samt på skøn. Det betyder altså, at indsatsen på støjområdet i kommunen over de næste 5 år baseres på trafiktal fra en tid med corona og nedlukning, hvilket havde en stærkt reducerende effekt på trafikken.

Hvorfor er der ikke indhentet nye trafiktal forud for udarbejdelsen af støjhandlingsplanen?

I forhold til Tranbjerg er dette særligt problematisk, idet gamle trafiktal fra 2021 er fra en tid, hvor Giber Ringvej endnu ikke var åbnet. De gamle trafiktal forvrænger derfor yderligere billedet i forhold til den reelle trafikbelastning og støjforurening, som i dag finder sted på Landevejen i Tranbjerg.

Vi savner opdaterede trafiktal og konkrete støjberegninger for Landevejen mellem Jegstrupvænget og Kirkevænget. Her ligger der mange boliger på begge sider af vejen, som er voldsomt belastet af trafikstøj. Støjbelastningen vil kun forværres i de kommende år - også som følge af, at der bygges mange nye boliger i Solbjerg, Tranbjerg og Mårslet, hvilket ligeledes vil give anledning til yderligere stigning i trafikken på Landevejen.

Flere hundrede underskrivere tydeliggør massivt støjproblem
Med en underskriftsindsamling blandt medlemmerne af Grundejerforeningen Vængerne i Jegstrupvænget er der indsamlet mere end 200 underskrifter, hvilket tydeligt dokumenterer, at Landevejen udgør et massivt støjproblem. Denne underskriftsindsamling har vi for nyligt indsendt til Aarhus Byråd samt Teknik & Miljø.

Med deres underskrifter har foreningens medlemmer tilkendegivet, at de finder de nuværende støjgener fra Landevejen uholdbare og ønsker, at kommunen etablerer et effektivt støjværn langs vejen.

Vi er bekendte med, at grundejerne i Kirkevænget på den modsatte side af Landevejen ligeledes har gennemført en underskriftsindsamling og tidligere har indsendt flere hundrede underskrifter til kommunen for at gøre opmærksom på Landevejens voldsomme støjgener.

Stigende støjforurening af Tranbjerg uden indgriben

I 2017 blev der gennemført en støjmåling på landevejen mellem Kirkevænget og Jegstrupvænget. Den måling lød på 58 DB. Altså den maksimale grænseværdi allerede på det tidspunkt. Ligeledes fik borgerne i Gl. Tranbjerg i 2010 undersøgt støjgenerne fra Landevejen og udarbejdet en teknisk rapport, som allerede den gang påviste meget høje støjniveauer. Det er nu 14 år siden, og der er endnu ikke gennemført støjreducerende tiltag i området.

Det er virkeligt mange mennesker, der er berørte af støjgenerne fra Landevejen. Støjgener, som påvirker livskvaliteten og gør det vanskeligt at opholde sig udendørs samt at have åbne vinduer, da støjen er meget påtrængende og konstant. Det må der simpelthen gøres noget ved!

Gode forhold for etablering af støjskærm

Arealet på begge sider af Landevejen imellem Jegstrupvænget og Kirkevænget tilhører Aarhus Kommune. Der er altså ikke et ejerforhold til hinder for etablering af støjskærme. Samtidig er der den fornødne plads til at kunne etablere støjskærme i den nødvendige afstand til de tættest beliggende boliger. Vi er bekendte med, at der pt. foreligger en lokalplan, der vanskeliggør etablering af støjskærme. Men vi ved også, at hvis der er politisk villighed, så er det en udfordring, der kan løses.

På begge sider af vejen er der tale om lav boligbebyggelse, som i følge støjhandlingsplanen netop er den type bebyggelse, der har størst effekt af støjskærme.Ifølge støjhandlingsplanen side 26 fremgår desuden følgende:

Anvendelse af støjgunstige belægning kan tage toppen af støjen, men kan ikke bringe støjniveauet til grænseværdierne for nybyggeri. Kombineres støjgunstige belægninger med facadeisolering kan der opnås gode indendørs støjniveauer og mærkbart forbedrede udendørs niveauer. Støjafskærmning kombineret med støjgunstige belægning er velegnede virkemidler ved villaer og rækkehuse, da en kombination af disse to virkemidler til sammen kan nedbringe de udendørs støjniveauer til acceptable niveauer og i mange tilfælde til niveauer, der er gældende for nybyggeri.

Løsningsmulighederne er mange, men tiden er knap

Vi ønsker en løsning på den voldsomme trafikstøj. Den kan bl.a. hjælpes på vej af støjreducerende belægning. Herudover foreslår vi en nedsættelse af hastighedsgrænsen fra 80 km/t til 70 km/t på Landevejen (stykket mellem Jegstrupvænget og Kirkevænget). Det harmonerer med, at der allerede nu gælder en 70 km/t hastighedsbegrænsning for den tunge trafik på denne strækning. Et yderligere støjreducerende forslag er etablering af permanent hastighedskontrol på Landevejen mellem Jegstrupvænget og Kirkevænget.

Disse tiltag kan være en start på løsningen af støjforureningen i vores område. Men som det fremgår af citatet ovenfor, er det i kombination med støjafskærmning, at de udendørs støjniveauer kan nedbringes til acceptable niveauer.

Og det er sådan set bare det, vi ønsker. Et acceptabelt støjniveau, så grundejerne i området kan opholde sig i og omkring deres boliger uden at skulle udsættes for støj, der påvirker både livskvalitet og sundhed, som det er tilfældet nu og har været det alt for længe. En situation, som kun vil forværres med den stigende trafikmængde, der forventes i de kommende år blandt andet som følge af Giber Ringvej.

Der må løsninger og handling til nu, og det bør afspejles i støjhandlingsplanen 2024.

På vegne af Grundejerforeningen Vængerne, Tranbjerg
Johnny Stewen, Jegstrupvænget 171
Carina Graae Rasmussen, Jegstrupvænget 171
Jørgen Dahlgaard, Skovgårdsvænget 82, næstformand
Birgitte Pedersen, Jegstrupvænget 67, formand
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Carina Graae Rasmussen

Indsendt

14/04/2024 17:39

Sagsnummer

HS9094691

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H826