Gå til hovedindhold
Forslag til Støjhandlingsplan 2024

Støjhegn

Jeg skriver på vegne af Runestenen og Runehøjen i Hasle, Aarhus V. De sidste 10 år er trafikstøjen fra Runevej blevet højere og mere tæt. Der er på de seneste 10 år lavet tiltag, som har gjort, at flere og flere bilister bruger Runevej som genvej fra Jernaldervej til Viborgvej og omvendt.

Det kan nævnes, at der på de 10 år er åbnet højhuset Byporten med flere firmaer, er blevet lavet en svingbane på Runevej ud til Viborgvej, at Billigblomst lige var flyttet til Runetoften, at der kom et ekstra supermarked, så der nu ligger to supermarkeder istedet for ét og at Brendstrupgårdvej er blevet åbnet. Dette giver også meget tung trafik på Runevej. Det har desuden ikke lettet på trafikstøjen, at der er kommet en ekstra vejbane på Viborgvej.

Alle villaer på Runestenen og Runehøjen, som ligger ud til Runevej, er meget generet af trafikstøjen. Vi ønsker brændende at få et støjhegn ud til Runevej.

At det har sin berettigelse at bygge et støjhegn ud til Runevej vil jeg nu bekræfte ud fra lokalplaner og servitutter for Aarhus Kommune. Der kan diffentieres mellem paragraffer i lokalplanerne og mine egne kommentarer ved at mine kommentarer er skrevet med skråskrift, hvis det åbnes på pdf'en

Lokalplaner og servitutter for Aarhus Kommune

Lokalplan nr. 103, Boligområde ved Runevej i Hasle, maj 1980:

§ 7 stk. 8: På de grunde, der grænser op til Runevej, skal der i grundenes vestskel opføres en 2 m høj tæt skærm mod trafikstøj fra Runevej. Skærmen Udføres som et tæt plankeværk af træ med en placering som vist på bilag 3.


Lokalplan nr. 113, Boligområde øst for Runevej og nord for Jernaldervej i Hasle, juli 1980:

§ 7 stk. 10: På de grunde der grænser op til Runevej, skal der i grundens vestskel opføres 2 m høj tæt skærm mod trafikstøj fra Runevej. Skærmen udføres som et tæt plankeværk af træ med en placering som vist på bilag 3.

Ergo når der skulle opføres en skærm mod trafikstøj på den anden side af Runevej allerede tilbage i 1980, giver det ikke mening, hvis der ikke skal opføres en skærm mod trafikstøj på den anden side af Runevej, hvor trafikstøjen logisk nok er den samme. Desuden er trafikbelastningen meget større i dag end tilbage i 1980.


Lokalplan 885, Højhuse til erhverv ved Viborgvej, Runevej og Bredskiftevej september 2011:

§ 10 Støjforhold, trafikstøj, stk. 3: Det skal sikres, at det konstante, udendørs støjniveau, som vejtrafikstøj påfører bebyggelsens udendørs opholdsarealer, ikke overstiger 58 dB Lden.

Overordnede vej- og stiforhold side 21:
Lokalplanområdet forventes ved en fuld udbygning af området til hotel/- konferencecenter og kontorerhverv at generere en årsdøgntrafik i størrelsen 2.500 biler pr. døgn for den del, der ligger inden for delområde I og II og en årsdøgntrafik i størrelsen 1.000 biler pr. døgn for den del, der ligger inden for delområde III. Trafikken til og fra området forventes primært at belaste den nordlige del af Runevej og den sydlige del af Bredskiftevej samt Viborgvej.

Den øgede trafik som en udbygning af lokalplanområdet vil medføre, kræver at der sker en række justeringer af krydset Viborgvej, Runevej. Bredskiftevej. Udgifterne til reguleringerne afholdes af bygherre jf. udkast til udbygningsaftale.

I Kommuneplan 2009 indgår der som en del af den fremtidige vejstruktur i området en ny vejforbindelse fra Herredsvej, vest om Brendstrup, via Bredskiftevej med tilslutning til Viborgvej ved det omtalte kryds ved højhusene.

Ved planlægningen af de nødvendige trafikreguleringer på Bredskiftevej i tilknytning til højhusprojekterne vil der blive taget højde for, at Bredskiftevej senere vil kunne indgå som en del af en mere betydende vejforbindelse til Herredsvej.

Som det kan læses ud af dette afsnit, er der gjort en række tiltag, som har skabt mere trafik på Runevej. At den trafik primært blev forventet at belaste den nordlige del af Runevej, har vist sig ikke at holde stik, da mange trafikanter vælger at bruge Runevej som en stikvej fra Jernaldervej til Viborgvej og eventuelt videre til Bredskiftevej/Herredsvej. Dette mærkes ved mere trafikstøj i forbindelse med åbningen af Bredskiftevej og højhuset.

Virksomhedsstøj side 23n - 24:
Virksomheder, der etablerer sig i området, må ifølge lokalplanens § 10 ikke påføre omgivelserne et støjniveau, der overstiger de grænseværdier, der er gældende i henhold til kommuneplanens støjbestemmelser.

Grænseværdierne fastsættes såvel i forhold til lokalplanområdet som i forhold til naboområder, afhængig af områdernes faktiske og/eller planlagte anvendelse.

Grænseværdierne for virksomhedsstøj er angivet i nedenstående skema. Værdierne angiver det maksimale støjniveau, som den enkelte virksomhed skal overholde såvel inden for lokalplanområdet som i naboområderne uden for lokalplanområdet.

Se tabel på side 24.

Grænseværdierne, der er angivet i dB(A), er gældende i et hvilket som helst punkt uden for virksomhedens egen grund i de respektive områder. Grænseværdierne er gennemsnitsværdier (det ækvivalente korrigerede støjniveau) over visse tidsrum inden for de angivne døgnperioder.

Der kan i særlige tilfælde fastsættes højere grænseværdier for virksomhedsstøj end de vejledende grænseværdier, ligesom der kan tillades afvigelser fra den tidsmæssige definition af dag-, aften- og natperioden.

De nærmere regler og definitioner m.v. er angivet i Miljøstyrelsens Vejledning nr. 5 /1984 om ekstern støj fra Virksomheder.

De samme grænseværdier for virksomhedsstøj kan vel overføres til den trafikstøj, som netop virksomhederne langs Runevej er med til at påføre.

Trafikstøj side 24n - 25ø:
De støjmæssige forhold er vurderet med udgangspunkt i kommuneplanens støjbestemmelser.

Området er primært støjbelastet af vejtrafikstøj fra trafikken på Viborgvej, Bredskiftevej og Runevej.

Støjberegninger viser, at facaderne mod Viborgvej er belastet af et støjniveau på 69 dB (Lden), facaden mod Bredskiftevej er belastet med 67 dB (Lden)samt at facaden mod Runevej er belastet med 68 dB (Lden). På mindst én side at byggerierne kan der etableres et udendørs opholdsareal i terræn med beregnede støjniveauer under 58 dB (Lden).

Forudsætningen for støjberegningen er en trafikmængde på ca. 34.000/29.000 køretøjer pr. døgn på Viborgvej (henholdsvis vest og øst for Runevej), ca. 15.000 køretøjer pr. døgn på Bredskiftevej og ca. 5000 køretøjer pr. døgn på Runevej. Andelen af tunge køretøjer er sat til 10 % (Viborgvej dog 10,5%). Gennemsnitshastigheden er for alle vejene sat til 60 km/t.

Da området er belastet af vejtrafikstøj på facaden over kommuneplanens grænseværdi, er der i lokalplanens § 10 medtaget bestemmelser, der sikrer overholdelse af et indendørs støjniveau på 38 dB Lden i støjfølsomme arbejds- og opholdsrum. Det betyder, at byggerierne skal udformes med lyddæmpende facader og mekanisk ventilation af arbejds- og opholdsrum.

Her står det sort på hvidt, at området er belastet af vejtrafikstøj over kommuneplanen grænseværdi, specifikt er facaden på højhuset mod Runevej belastet med 68dB(Lden). Det må formodes at facaderne på villaerne på Runestenen og Runehøjen, som i øvrigt ligger tættere på Runevej, omtrent er tilsvarende belastede. Villaerne, som er bygget tilbage i 1970erne, er ikke bygget med lyddæmpende facader. Den tunge trafik fra Runevej har desuden givet skader på nogle facader på ejendommene på Runestenen og Runehøjen.

Overvågningsprogram side 29:
På baggrund af de vurderede konsekvenser af planerne, er der foreslået en række afværgeforanstaltninger. For nogle af afværgeforanstaltningerne er der behov for at overvåge udviklingen løbende i kortere eller længere perioder. I flere tilfælde sker overvågningen allerede som følge af andre aktiviteter. Overvågningstiltagene er:

Trafikale forhold
Som led i den generelle overvågning af trafikken i Aarhus vil der blive gennemført løbende trafiktællinger i området.

Støjgener
Udviklingen i trafikmængden i området vil – som på resten af vejnettet blive fulgt gennem periodiske trafiktællinger.

Som jeg har forstået det, ligger det mindst et par år tilbage, at der er lavet støjmålinger/trafikmålinger på Runevej. Der er sket en stor udvikling af trafikbelastningen af Runevej i de sidste to år.


Lokalplan nr. 975, Dagligvarebutik ved Runevej Tilst/Hasle, oktober 2014:

Støjforhold, trafikstøj
§ 11 stk. 1: Det skal sikres, at det konstante, udendørs støjniveau, som vejstøj påfører støjfølsom erhvervsbebyggelse, f.eks. kontorer, ikke overstiger Lden 63 dB.
stk. 2: Det skal sikres, at det konstante udendørs støjniveau som vejstøj påfører udendørs opholdsarealer ikke overstiger Lden 58 dB på døgnbasis.

Påvirkning af bymiljø side 17:
Lokalplanområdet er beliggende umiddelbart nord for et stort boligområde ved bl.a. Runevej/Runestenen/Holmstruphøjvej.
“De overordnede trafikale forhold ændres ikke som følge af den nye butiksbebyggelse, idet vejbetjeningen sker fra den eksisterende vej, Runevej, hvor den fornødne kapacitet er til stede. Det vurderes endvidere, at hverken vejtilslutningen eller trafikmængden til og fra lokalplanområdet vil give anledning til væsentlige påvirkninger af det omgivende bymiljø.”
Dette viste sig ikke at være sandt. De trafikale forhold har ændret sig rigtig meget siden lokalplanen her fra 2014 blev skrevet og efterfølgende åbning af en Aldi og i 2024 en Rema1000, som yderligere har øget trafikmængden. (Undetegnede har boet på Runestenen siden 2013).

Virksomhedsstøj side 19:
“Virksomheder, der etablerer sig i området, må ifølge lokalplanens § 11 ikke påføre omgivelserne et støjniveau, der overstiger de grænseværdier, der er gældende i henhold til kommuneplanens støjbestemmelser.”
“Grænseværdierne fastsættes såvel i forhold til lokalplanområdet som i forhold til naboområder, afhængig af områdernes faktiske og/eller planlagte anvendelse.”

Se tabel på side 19.

Grænseværdierne, der er angivet i dB(A), er gældende i et hvilket som helst punkt uden for virksomhedens egen grund i de respektive områder. Grænseværdierne er Lokalplanen og andre planer Lokalplan nr. 975 20 gennemsnitsværdier (det ækvivalente korrigerede støjniveau) over visse tidsrum inden for de angivne døgnperioder.

Boligområdet syd for lokalområdet, som der henvises nederst i skemaet, henviser bl.a. til Runestenen og Runehøjen. De samme grænseværdier for virksomhedsstøj kan vel overføres til den trafikstøj, som netop virksomhederne langs Runevej er med til at påføre.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Marianne Agerholm Kirk

Indsendt

17/04/2024 20:04

Sagsnummer

HS8107666

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H826