Helhedsplan for Hjortshøj
Manglende, samlet trafikløsning for Hjortshøj / Gl Egå og Skæring
Jeg noterer mig, at planen beskriver etableringen af mellem 500 og 650 nye boliger, afhængigt af bygningstyper. Dette svarer til 1/3 af antal eksisterende boliger i Hjortshøj, og samtidig giver udtryk for en bekymring over sammenhænget af landsbyen på grund af trafik. Løsningen beskrives blandt andet ved at lave hurtigere adgang til Mejlbyvej for visse områder, for så er trafikken jo væk.
Det er en meget simplificeret tilgang til problemet, ad trafikken jo skal videre fra Mejlbyvej. Når man bosætter sig i Hjortshøj, er der ingen tvivl om, at det er for at benytte de tilbud, som Århus giver en som borger. Nogen vil tage letbanen, nogen vil tage motorvejen mod Århus syd, men mange vil tage bilen, køre ud på Mejlbyvej for gennem Gl. Egå at nå Grenåvej for adgang til Århus. Jf Århus Kommune og Gammel Egå Fællesråd vil det give yderligere 600-1.000 biler i døgnet gennem Gl Egå, der i forvejen gennemkøres af cirka 6.500 biler i døgnet. Gl Egå er hårdt belastet af trafik og er i praksis skåret over i 2 af trafikken på Mejlbyvej. Det er ikke holdbart!
Århus skal naturligvis udvide sig, og her er Hjortshøj en del af den plads, der er til rådighed - men man må godt tænke sig om. Få nu bygget den omfartsvej uden om Gl. Egå fra motorvejskrydset på Mejlbyvej til Grenåvej. Så kan man aflaste både Gl. Egå og Virupvej/Hjortshøjvej ved det berygtede Skæring-kryds og få afviklet trafik fra både Hjortshøj og motorvejen på sikker og effektiv vis.
Download høringssvar som pdf