Gå til hovedindhold
Visionsplan for byrum og forbindelser på Aarhus Ø

Trafik og infrastruktur - Aarhus Ø

Tak for den omfattende og interessante visionsplan.

Vi ser frem til at deltage i det videre arbejde, der skal udmønte sig i en praktiske gennemførelse.
Som beboer i SHIP nyder vi naboskabet med Sejlsportscentret og sejlklubberne på østsiden af havnen. Vi ser de udfordringer klubberne har i forhold til det beskedne område de råder over. Specielt når der arrangeres internationale stævner. Vi ser ligeledes hvor meget pres der er på havnens område hen over sommerens sejlperiode. Det trafiktryk der opstår, grundet det stigende antal biler på busvendepladsen skal reduceres, ved blandt andet at flytte bussen til den oprindelige rute, mens boulevarden bliver færdiggjort.

I takt med at Aarhus Ø udvikler sig, og flere turister besøger Ø-en, er det vigtigt at se på en reduktion af den kørende trafik. Det er vigtigt at lukke havneområdet af for anden kørende trafik, end den havnerelaterede. Vi skal reducere P-pladser på vej niveau. Der skal arbejdes for bedre skiltning i forhold til at lede turister og besøgende til de P-kældre der allerede er etablerede. Vi skal motivere turister til at bruge den bus kapacitet der er stillet til rådighed for området.

Ved at reducere biltrafikken på havnen, vil der naturligt være plads til flere gående gæster langs kystpromenaden og videre langs promenaden fra lystbådehavnen mod sejlsportscentret. Hele det område vil kunne indrettes således at gæster uden biler, vil kunne smelte sammen med de havnerelaterede aktiviteter til stor glæde for mange.

En lukning af Dagmar Petersens Gade for biler vil sikre at området omkring havnen vil kunne begrønnes, og indgå som rekreative områder. Ved at reducere bredden af Dagmar Petersens Gade, og lægge den sparede jord til havneområdet, sikrer vi at havnen får bedre plads til afvikling af sejlsport på området. Den smallere udgave af Dagmar Petersens Gade vil kunne omdannes til område for gående og cyklende, med mulighed for at åbne op for kørsel i forbindelse med brand og redning. Der kan laves grønne oaser langs vejen.

Bernhard Jensens Boulevard er naturligt udset til biltransport til og fra Ø. Trafikken afvikles fint frem og tilbage på selve Øen. Under den seneste afspærring af Dagmar Petersens Gade, har det vist sig at der er kapacitet nok på boulevarden til at håndtere den samlede trafik - både den kollektive, og biltrafik. 3A buslinjen fungerer fint. Ved en lukning af Dagmar Petersens Gade for offentlig trafik, vil det fint kunne fungere at lave en rigtig buslomme for enden af boulevarden. Busserne kan vende ved Jette Tikøbs Plads. P-pladserne skal fjernes, hvorved bussen fint kan vende i en dedikeret buslomme uden anden trafik kan komme ind og blokere for bussen. Der kan opbygges en rigtig fin kombineret toilet/kaffeshop/omklædning i området mellem bussens ind og udkørsel fra vendeområdet. Der kan skabes grønne opholdsrum.
Ved at etablere busstoppested ved Jette Tikøbs Plads, vil flest mulige borgere få kortest mulig vej til offentlig transport. Etableringen af dette busstoppested kan etableres allerede nu. Det vil sikre at de farlige situationer der opstår når biler, lastbiler og busser, skal forsøge at manøvrere rundt på den nuværende bus vendeplads, sammen med cyklende og gående. Det er det mest trafikkerede og farlige sted på Aarhus Ø.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

John Henriksen

Indsendt

05/12/2024 20:55

Sagsnummer

HS7007583

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Kultur
Område
Midtbyen
Hørings-id

H976

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ 
Bystrategi
Karen Blixens Boulevard 7 
8220 Brabrand 
Telefon: 89 40 44 00 

Ved generelle henvendelser og spørgsmål:
arealudvikling@mtm.aarhus.dk

Vær opmærksom på at alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.