Oplægget til en ny visionsplan for Aarhus Ø er spændende med mange fine detaljer. Som ændringsforslag til planen foreslår vi, at der bliver lavet en tunnel med rampe under indsejlingen til lystbådehavnen, så man kan cykle fra Sejlsportscentret til træskibshavnen. Dette kan give mange fordele:
• Ø’boerne får nem adgang til Risskov og de grønne områder. Det stiller færre krav til grønne områder på Ø’en
• Nem adgang til Ø’en for, dem som kommer fra vestsiden, Trøjborg, Risskov m.fl. For dem bliver det lettere at komme herud uden bil. Det er fint, da det er sparsomt med p-pladsen. Det giver også flere muligheder for offentlig transport, f.eks. med linje 17.
• Færre cyklister på Ø-vejene, som ikke skal hele vejen rundt for at komme ud. Der bliver mere plads til fodgængere på Kystpromenaden og biler kommer nemmere ud ved Hjortholmsgade, når det ikke er i duel med de mange cyklister.
• Man kunne drømme om et stoppested for Letbanen ved Risskov-siden
Offentlig transport nemt for alle – buslinje 3A
Det er vigtigt, at alle som bor for enden af Aarhus Ø – Lighthouse-tårnet i den ene side og SHIP i den anden side – får nem adgang til den offentlige trafik. Derfor foreslår vi, at 3A’s endestation flyttes til Jette Tikjøbs Plads, som er lige midt mellem vest og syd. På stedet er der også plads til at etablere buslomme med skinner, så kun bussen kan køre derind.
Vi behøver ikke offentlige 3-timers gratis p-pladser ovenpå Ø. Der er mange parkeringskældre, som kan benyttes i stedet, hvis offentlig transport ikke er en mulighed.
Sejlklubbernes adgang til parkering
Vi opfordrer til, at man i visionsplanen indtænker nem adgang til parkering for dem, som skal på vandet. I dag skal bilerne vende i slutningen af Esther Aggebos Gade, og så hele vejen tilbage, længere end til midten af Dagmar Petersens Gade. Der bør laves lettere tilkørsel til parkering direkte fra sydsiden, som mindsker trafikken, er mere Co2 venligt og vil være til mindst gene for alle.