Tak for en spændende visionsplan.
Vi ser frem til at være en del af arbejdet, der skal føre til planens realisering.
I SHIP sætter vi pris på naboskabet med Sejlsportscentret, sejlklubberne od det enestående miljø det giver i vores område.
Tankerne med en forbindelse fra Aarhus Ø, til Risskov i form af en tunnel, automatisk betjent tømmerflåde eller hvad der nu er af tekniske muligheder i 2025, lyder virkelig spændene. Det skal selvfølgelig etableres så de sejlende bliver mindst mulig generet af forbindelse, men det vil binde byen sammen og på en unik måde skabe en fantastisk sammenhæng for gående og cyklende imellem Trøjborg og Ø’en, til gavn for beboere og erhvervsliv.
Som Aarhus Ø udvikler sig med flere turister, der besøger området, er det vigtigt at begrænse biltrafikken mest muligt. Det er en overvejelse, at havneområdet lukkes for almindelig biltrafik med undtagelse of den havnerelateret kørsel. Som oprindeligt tænkt så bør antallet af p-pladser på gadeplan reduceres, og besøgende opfordres til at bruge p-kældre eller offentlig transport, gerne med bedre skiltning og effektiv udstedelse af bøder ved overtrædelse.
Mindre biltrafik på havnen vil give mere plads til gående langs kystpromenaden og området mellem lystbådehavnen og Sejlsportscentret. Det kan skabe en bedre sammenhæng mellem gæster og havneaktiviteter.
Andre har inspireret med hel eller delvis lukning af Dagmar Pedersens Gade, så biler kan gøre plads til flere grønne og rekreative områder.
Bernhard Jensens Boulevard er velegnet som hovedvej til og fra Ø’en. Erfaringer viser, at boulevarden har kapacitet til at håndtere trafikken, selv når Dagmar Pedersens Gade er lukket.
3A-bussen fungerer godt i dag, og hvis Dagmar Pedersens Gade lukkes, kan der laves en buslomme ved Jette Tikøbs Plads, hvor bussen kan vende. Den vil give mulighed etablering af en toiletbygning og is/kaffe bod, så besøgende får glæde af området. Bussen vil samtidig være mere centralt placeret i forhold til de mange beboere på Aarhus Ø.