I hovedtræk en fin visionsplan med mange gode intentioner, men jeg mener dog, at den visionære arkitektprosa i mange henseender vil få svært ved at levere i virkeligheden.
F.eks. trafikken på Fiskerivej. Det er ikke bilisterne, som skaber de farlige situationer, men derimod pendlercykelister i alle afskygninger og for høj fart! I planen skal indarbejdes en grundig og overbevisende prioritering af Skovvejen og krydset ved Hjortholmsvej som cykel pendlerrute. Kun derved kan Fiskerivej få status som rekreativ forbindelse!
De vidtløftige og enormt resursekrævende forslag om tunnelforbindelse under havneindløbet samt promenade og strand mellem Træskibshavnen og Den Permanente vil påføre både Skovvejen og Fiskerivej en øget trafik i uoverskuelige dimensioner. Og desuden vil det også kræve kæmpestore parkeringsarealer.
Bådtransport og mastehåndtering er en naturlig og nødvendig aktivitet for livet på Lystbådehavnen. Uden dette er der ikke basis for at drive havn. Derfor skal visionsplanen respektere, at den rekreative gående og cyklende trafik langs vand- og kajkanterne i korte perioder ikke er mulig. Tænk blot på kranarbejde i bybilledet i øvrigt. Her henvises til modsatte fortov!
Overordnet er det problematisk, at tiltænke området konstant øgede aktiviteter uden at den oprindelige – og i forslaget højt priste – autentiske stemning går tabt. Mætningspunktet kan pludselig opstå.
Venlig hilsen,
Kurt Wilkens, cykelpensionist og bruger af Aarhus Lystbådehavn.