Bebor sammensætningen på Aarhus Ø viser en overrepræsentation af studerende i 20-30 års alderen, som ikke har bil. Cykelsti og fortov på Bernhardt Jensens Boulevard (BJB) er allerede i dag underdimensioneret. Det er desuden svært at krydse BJB mange steder, hvilket bevirker at der hvert minut i dagtiden er cyklister der cykler sydpå i den nordgående cykelsti. Antallet af gående og løbere på østsiden af BJB er så stort at disse ofte må træde ud på cykelstien for at komme forbi eller overhale hinanden. Desuden anvendes dele af fortovet også til parkering af cykler og løbehjul. Kommer man som lovlig cykellist fra Aarhus Ø mod Navitas skal man krydse BJB ved Inge Lehmanns Gade (ILG). Her hersker der imidlertid lovløse tilstande for biler der vil nå først frem til Nørreport krydset, med farlige situationer for cykellister til følge.
Med fremtidig beboelse på Pier 3 vil der være endnu flere som skal bevæge sig mellem Pier 2, 3 og 4 uden at have et ærende på vest siden af BJB. Derfor bør der anlægges en bred promenade på østsiden af BJB for de bløde trafikanter. Et andet forslag kunne være at udvide fortovet til at inkludere den nuværende cykelsti. Og herefter at etablere en dobbeltsporet cykelsti umiddelbart vest for fortovet. Denne dobbeltsporet cykelsti bør desuden have en naturlig forbindelse til Riskov-Dokk1 cykelstien.
Det foreslås endvidere at nedlægge lyskrydset ved ILG og kun have højresving ind på ILG og højresving ud fra ILG. Et U-sving eller en rundkørsel kunne samtidig etableres længere oppe ad BJB for bilister som skal fra ILG til Nørreport krydset.